tisdag 31 mars 2015

Alla är fotografer (och vegetarianer)

Idag är jag ledig och har strövat omkring på Fotografiska. Vet inte vad som är bäst här, utställningarna, utsikten eller underbara maten. Kombinationen kanske. Tycker att restaurangens beskrivning av sin verksamhet är så typisk för dagens mattrend. Speciellt det här med att grönsakerna står i fokus medan köttet bara är ett tillbehör. Men jag undrar var de där råvarorna verkligen plockas, i Slussen? Vid djurgårdsfärjorna?

måndag 23 mars 2015

Fruktigt recept på chiapudding


Känner mig inte helt först på bollen här men tänkte nu testa chiapudding. Hittade ett bra recept på Risentas sida där jag tänkte lägga till banan, hallon och mandlar som topping.

Chiafrön innehåller en hög halt fibrer, protein och omega 3.

Har en idé om att köra en bloggserie med alla nya hälsoprodukter som finns och som är mer lättillgängliga idag. Finns ju till exempel att köpa i vanliga mataffärer. Eller på nätet. Jag tänker på: 


Jag tänkte gå igenom hälsoeffekter, näringsvärde och smak/användningsområde för de här nya hälsoprodukterna. Bra idé? Kommer ni på fler? 

fredag 20 mars 2015

Medveten närvaro i vardagen




Mindfulness och medveten närvaro känns numera som vedertagna begrepp vid stresshantering. Och faktum är att det är väldigt effektivt (men svårt!) att fokusera på nuet och därmed släppa oro för framtiden eller ältande av det förflutna.

Här kommer två vardagsövningar som jag brukar testa i stressiga perioder:

Meveten närvaro- promenad 
Ett tillfälle då du kan öva upp din förmåga att vara här och nu är när du går en
promenad. Under promenaden börjar du med att observera allt du ser: hur himlen ser
ut, hur underlaget känns, vilken färg omgivningen har, vilka ljud du hör, vilka dofter
du känner, hur vinden känns mot huden etc. Därefter försöker du beskriva intrycken
som dina sinnen tar in, som t.ex: ”Huset har en senapsgul färg. På himlen flyter några
tunna och smala moln sakta förbi. Ljudet från mina steg hörs trots att jag går på
trottoaren av en bilgata. Marken jag går på är grå, hård och skrovlig…”. Gör detta på
ett objektivt sätt – döm inte. Även positiva ord, som bra, fin och vacker, bör uteslutas
därför att det är värderande och dessa beskrivningar blir då mer värda. Sträva efter att
vara så objektiv som möjligt; istället för att säga ”vacker färg på bladen” så kan man
säga: ”Bladen är allt från mörkröda till orangea till knallgula och solstrålarna får
bladen att verka självlysande.” Sträva efter att delta i stunden; tillåt dig att ”glömma
bort dig själv”!


Medveten närvaro- måltid

Börja med att observera hur maten ser ut. Beskriv för dig själv vilka olika färger och
former den har. Lukta på maten. Beskriv lukten så bra du kan. Ta nu första tuggan.
Hur smakar maten? Vilken konsistens har den? Lyft nu ditt glas och lukta på vätskan i
det. Ta en klunk och låt den stanna en stund i munnen innan du sväljer. Försök
beskriva smaken. Undvik att döma – beskriv i neutrala termer. När din uppmärksamhet förflyttas bort från maten, återför den varsamt till måltiden igen, utan att döma. Låt måltiden ta tid och sträva efter att vara verkligt närvarande och delta i det du upplever.

onsdag 18 mars 2015

Ät allt - inget är farligt

Den här artikeln/krönikan av Karin Bojs i DN - "Vurmen för nyttigt halkar lite snett" har jag länge tänkt blogga om. Hon skriver till exempel:

"Många verkar tro att ”nyttigt” är samma sak som att äta massor av protein. Idrottande ungdomar slevar i sig kvarg med sked, ungefär som människor förr i världen åt gröt ur djupa tallrikar. Självutnämnda experter tutar i dem att den som tränar behöver massor av extra protein."

Hon har helt rätt i att protein fortfarande är det ämne av de tre energigivarna (fett, kolhydrater och protein) som är minst laddat sett ut viktminskningssynvinkel. Fett är utdömt sedan 80-talet, LCHF-trenden försökte istället byta ut kolhydrater till boven i dramat men det skapade mest ytterligare förvirring. Nu tar många det säkra före det osäkra och undviker både fett och kolhydrater. Och maxar proteinintaget istället. MEN, vilket och Karin Bojs skriver om, kroppen kan bara tillgodogöra sig 0,8 gram protein per kilo kroppsvikt och dag. Resten omvandlas till glukos och fett. Du går alltså UPP i vikt om du proppar i dig för mycket protein. Och det är ganska lätt att komma upp i höga proteinvärden. Jag minns när jag pluggade till dietist och vi skulle göra en veckas kostregistrering. Eftersom jag var vegetarian då trodde jag att proteinintaget skulle vara lågt men det låg istället för högt. Det är riktigt svårt stt äta för lite protein och komma under 0,8 gram per dag.

Så återigen, försök hitta balansen och ät lagom mycket av fett, kolhydrater och protein. Allt behövs och inget är farligt. 

måndag 16 mars 2015

Socker + stevia = nyttigt?




På lunchen idag ingick en dryck och då testade jag den här. Såg att socker kommer högt upp i innehållsförteckningen, tillsammans mer aromer och stevia och blev lite nyfiken på hur mycket socker det kan röra sig om.

Hur nyttigt är Coca cola life egentligen? Hur mycket socker innehåller den här burken jämfört med vanlig Coca cola?

Jag lade upp den här bilden på mitt Instagramkonto, hashtaggade Coca cola och frågade Veronica Ek som jobbar som dietist där och hon svarade:

- Skulle inte vilja kalla något livsmedel nyttigt eller onyttigt. Det finns bättre och sämre livsstilar. Coca cola life innehåller 1/3 socker mindre än vanlig.

Bra svar.


Då är det ungefär tre och en halv sockerbit (en vanlig coca cola innehåller 10 st, 33 cl burk).


Jag tänker så här, som Veronica, det är ingen fara om du äter/dricker livsmedel med sötningsmedel någon gång ibland. Om du äter bra/balanserat i övrigt.


Sötningsmedel kopplas annars ofta ihop med cancer och andra farliga sjukdomar. I studier på aspartam och möss har man upptäckt att höga mängder kan orsaka cancer. Översatt till människor skulle det i så fall handla om över fem liter lightdryck per dag. Det är mycket. Och här rör det sig alltså bara om studier på möss, man vet inte om resultatet är överförbart på människor.
En annan obehaglig men ofarlig bieffekt av sötningsmedel är gasbildning, ont i magen och diarrée som beror på att sötningsmedlets molekyler är för stora för att kunna brytas ner i tarmen (därav ger de heller ingen energi eller kalorier) istället omsätts de av goda bakterier i tarmen och då bildas gas som biprodukt.


Sötningsmedel har också en koppling till hunger/mättnadscentrum i hjärnan och kan i stora mängder störa balansen. Det som förmodligen händer då är att kroppen signalerar mer hunger genom ett extra insulinpåslag trots att mag/tarmsystemet inte kan ta upp sötningsämnets molekyler.


Här har jag skrivit mer om sötningsmedlet stevia som ingår i Coca cola life.

tisdag 10 mars 2015

Träningshets skadar kroppen


Att vara en slags elitmotionär och träna intensivt och pressa sig själv har varit en ihållande trend, kanske märker jag den extra tydligt eftersom jag börjar närma mig 40-årsåldern – det är ju då många får någon slags kris och minsann ska träna upp sig till sitt livs toppform. Åka vasalopp, springa marathon och träna cross fit tills de svimmar av utmattning. Kanske bra för självförtroendet och ålderkrisen men inte så bra för kroppen och hälsan. Tvärtom ganska farligt.Kropp och själ, radioprogram i P1 sände ett bra avsnitt om detta som du hittarhär.

I programmet varnar till exempel kardiologen Mårten Rosenqvist för förmaksflimmer och rytmrubbningar i hjärtat vid allt för hård träning.


Snabba lösningar och dieter har ju länge varit vanligt i matvärlden. Nu har genvägarna spritt sig till träningsområdet, att träna högintensivt – ett stenhårt 10-20 minuters pass på lunchen har blivit alltmer vanligt och appar som ”7 minutes for 7 months” är en av de mest nedladdade träningsapparna. Men det sliter mycket på kroppen och ger inte den effekt man kan tro i längden. DN gjorde ett webbtvinslag om detta som du hittar här.


Liksom med maten är det lagom som är bäst. Att röra på sig lagom mycket, balanserat och framförallt anpassat för dina individuella förutsättningar är det som håller i längden.