tisdag 21 juni 2016

Stinanordqvist.se

Nu finns den! Min hemsida. Lanserades igår och du hittar den här:


Här har jag samlat info om mig, arbetsprover och den här bloggen.

Sidan är framtagen av min kompis, design/webbproffset Mikael Landby från Garzon & Landby. 

måndag 13 juni 2016

Sommargodis

Äntligen kan vi få tag på svenska jordgubbar. Gott, nyttigt och klimatsmart.

Jordgubbar innehåller mycket C-vitamin och antioxidanter som antocyaniner och fenoler. Jordgubbar innehåller också folat, en B-vitamin som medverkar vid celldelning och som är speciellt bra för dig som är gravid. Även en del järn och kalcium finns i de söta gubbarna. Och lösliga fibrer.

Goda att äta som de är, au naturella. Eller i morgonfil- eller yoghurt tillsammans med nötter och mandlar.

Sommarsallad med jordgubbar och mozzarella
Testa även att byta ut tomat i sallader mot jordgubbar, fyller samma sötmafunktion som tomat och är speciellt gott till sallader med ost, tex mozzarella. Prova en enkel sommarsallad med jordgubbar, pinjenötter (rostade), mozzarella, färsk basilika med lite olivolja, balsamvinäger, salt och peppar över 👌


fredag 10 juni 2016

Med 1,6 till Almedalen

Snart följer jag med 1,6 & 2,6 miljonerklubben till Almedalen där vi vill skapa hälsodebatt med genusperspektiv.

Första Almedalsveckan för mig, tionde för 1,6 :) hoppas vi ses där!

måndag 6 juni 2016

Framtiden är här

Nu kan du träffa läkare direkt och få recept utan att lämna soffan (eller jobbet...) och snart kan du läsa mina artiklar här:

https://mindoktor.se

tisdag 24 maj 2016

Mer nötter - mindre hjärtkärlsjukdom

I dag presenterade det Europeiska kardiologisällskapet sina nya rekommendationer för prevention av hjärt-kärlsjukdom. Fokus ligger på prevention och livsstilsförändring. När det gäller maten lyfte experterna specifikt fram betydelsen av nötter. Närmare bestämt en rekommendation om att 30 gram osaltade nötter per dag kan minska risken för hjärt-kärlsjukdom med hela 30 procent.

Tydligare innehållsdeklarationer för livsmedel efterlystes också. Det bör framgå mer framträdande hur mycket kalorier, socker och salt maten innehåller.

De nya rekommendationerna presenteras på det europeiska hjärtkongressen i Florens, Italien. Bakom de nya hjärt-kärlrekommendationerna står förutom det europeiska kardiologisällskapet också nio andra organisationer

Jag håller med om att nötter är nyttigt och har skrivit om det i tidigare blogginläggMEN fetthalten och därmed kalorinivån är hög i nötter. 100 gram valnötter tex ger 699 kalorier. Så om du vill behålla eller gå ner i vikt (vilket är viktigt för att förebygga hjärt-kärlsjukdom) gäller det att äta nötterna med måtta. Ungefär fem valnötter eller åtta mandlar om dagen är lagom, självklart beroende på vad du äter i övrigt under dagen, men ungefär.




torsdag 19 maj 2016

Pasta med grönkål, valnötter och fetaost

Testade idag recept från Vardagsakuten i Mersmak, Coops medlemstidning. Gott, snabbt, nyttigt (grönkål! Valnötter!) och vegetariskt. Testa!

4 portioner

500 g färsk pasta/Pastakuddar
100 g grönkål (50g i receptet egentligen men jag tog lite mer)
1/2 dl olivolja
100 g fetaost
1/2 tsk svartpeppar

Sätt ugnen på 200 g. Koka pastan 2 min. Häll av, lägg i ugnsfast form. Blanda runt med olivolja, grönkål i småbitar, valnötter, svartpeppar och fetaost.

Gratinera högt upp i ugn ca 5 min tills osten får färg. Klart!

tisdag 17 maj 2016

Grön färg låter hjärnan vila

Visste du att grönt är den färg som vi kan ta in mest av? Att grön färg försätter hjärnan i vila?

Inte så konstigt kanske. Naturen, skog och ängar är oftast gröna. Vår kropp är fortfarande designad enligt stenåldersritning, vi är skapade för att leva nära naturen. Nära det gröna.

Miljö- och beteendeforskaren Ming Kuo vid University of Illinois har forskat om just det här. Han har kommit fram till att naturen både har en lugnande effekt för våra sinnen och för hjärnan. Dessutom har naturen en stärkande effekt för immunförsvaret. I en stressig miljö (tänk storstad, asfalt, trängsel) fungerar immunförsvaret sämre. Kroppen har inte möjlighet att lägga tillräckligt med energi och resurser på att till exempel tillverka vita blodkroppar. Vår energi och blodet fokuseras istället till hjärtat som pumpar snabbare och muskler som spänns då vi stressar. 

När vi vistas i naturen och känner oss lugna kan kroppen lägga mer energi på långsiktiga åtgärder, som att bygga upp immunförsvaret.