måndag 25 maj 2009

Bästa hälsotipset- skaffa hund!

När jag jobbade på Netdoktor skrev jag ”Dietistens fem bästa tips” som handlade kort om hur vi kan äta och röra på oss för att må lite bättre . Men det är väldigt svårt att ge generella hälsoråd och lösningar som funkar för alla. Om jag ser till mig själv är det nog framförallt min hund, Dottie, glad, snälla och pigg Jack Russell som gör att jag mår bra. Sen jag skaffade henne har jag tex inte varit förkyld mer än max 1 gång om året.  Jag tror att man mår bra av hundar eftersom de ger:

-       motion

-       glädje

-       kärlek

-       lugn

Har man hund behöver man planera sin dag lite extra för att få in alla promenader och mattider för hunden och så vidare. Det gör att man automatiskt planerar in sin egen tid, när det är dags att promenera, äta och vila. Så om du lyssnar på hundens behov kan du bli bättre på att märka dina egna. Samtidigt funkar inte ”hälsohundtricket” för alla. Du behöver ju först och främst tycka om hundar, inte vara allergisk, bra på att planera och framförallt ha tid. Tidsfrågan är i och för sig relativ, vill du verkligen så går det. Dessutom är hunden en väldigt bra motvikt till ett stressigt jobb, du kan inte jobba över när hunddagis stänger kl 18. Då är det bara att stänga av datorn och gå hem, bra både för dig och hunden.    

måndag 18 maj 2009

2,6 miljonerklubben


Ni har väl upptäckt 2,6 miljonerklubben? Alexandra Charles initiativ till en klubb för kvinnors hälsa i åldrarna 45 år och yngre. Kostar 180 kr att bli medlem, då får man inbjudningar till föreläsningar, resor m.m.

Snart kommer ett nytt nr av klubbtidningen ut, där har jag jobbat lite ideellt och skrivit en artikel om senaste seminariekvällen, 31 mars. Temat för kvällen var stress och Ebba von Sydow och Ann Söderlund deltog i en paneldebatt om vem som har rätt att känna sig stressad. 

Debatten tog upp bloggbråket mellan Linda Skugge och Ebba von Sydow där Linda kritiserade Ebbas inlägg om prestationsprinsessor och menade att bara småbarnsmammor fattar vad riktig stress är. Linda Skugge avböjde medverkan i paneldebatten, för dåligt betalt var det visst... Därför ersattes hon av Ann Söderlund i rollen som stressad småbarnsmamma. Läs mer i klubbtidningen :)

torsdag 14 maj 2009

Bra men lite nördig vattengympa


Igår var jag på Aquamamas vattengympa för gravida. Bra träning med fokus på styrka kondition och lång avslappning i varmt vatten.  Det finns studier som visar att kvinnor som tränar vattengympa regelbundet halverar behovet av smärtlindring vid förlossningen. Här skriver Allt om barn.se och DN mer om den studien.  

MEN en grej var jättekonstig, mitt under passet skulle vi sparka med benen under vatten och låtsas att vi födde barn. Instruktören läste en lång berättelse under tiden  om BB och förlossningen och så skulle liksom värkarna symboliseras av att man sparkade jättemycket med benen... Det värsta var att det spelades Carola med "Fångad av en stormvind" på hög volym under tiden. Då ville jag gå upp ur poolen. Och aldrig mer komma tillbaka...Men det är väl en del av min nuvarande "blivande mamma-geek-image", tillsammans med ecco-skorna och rehab-bältet för foglossning. Får väl bara gilla läget...

fredag 8 maj 2009

Butiken som vill att du stannar hemma

Bra matvanor börjar redan i mataffären. Att tänka på hälsa och nyttig mat kan vara svårt när man är jättehungrig, stressad och går förbi hyllor med chips och choklad.

Själv har jag, mest i brist på nära matbutiker, börjat handla mat på nätet, på Coops Mataffären. Väldigt skönt att få maten uppburen ända in i hallen. Men smakar det så kostar det, visserligen inte så mycket mer. Matpriserna ligger lite högre jämfört med vanligt butikspris (bortsett från Willys, Prisextra, Lidls etc) men det tillkommer en leveranskostnad på 85 kr (med miljövänlig biogas-transport). Fast å andra sidan, vad kostar bil + bensin eller sl-biljett? Och vad kostar mathandlandet i tid och energi? Kanske värt att slippa långa köer och stress och istället handla med laptopen i soffan. Testa!

onsdag 6 maj 2009

SPA-mat


Jag har satt ihop ett recepttema med SPA-mat för Arla.se. Med färger, smaker, dofter och konsistenser som tilltalar kroppens alla sinnen. Det här är mat som passar att äta när du har gott om tid, kanske efter en skön promenad och ett långt, varmt bad. Så ta det lugnt, ät och njut:

(Bild: Arla.se)

tisdag 5 maj 2009

Därför mår svenskarna bättre

I Nyhetsbrevet från Netdoktor och i artikel på Svd.se kan vi idag läsa glada nyheter om att svenskar mår allt bättre, och att den psykiska ohälsan har minskat. Så här skriver Netdoktor (där jag förövrigt jobbade och trivdes för ett par år sen):

Under de senaste fyra åren har svenskarnas psykiska hälsa blivit allt bättre, det visar Folkhälsoinstitutets senaste undersökning. I princip har alla symtom på psykisk ohälsa minskat, som till exempel oro, ångest, svår ängslan, sömnproblem, stress, huvudvärk och trötthet.

– Den tidigare högkonjunkturen bidrar förstås till förbättringen. Men jag tror det är i kombination med att uppmärksamheten och insatserna mot psykisk ohälsa har skärpts sedan man sett hur den ökat kraftigt sedan 90-talet, säger Sarah Wamala, generaldirektör för FHI.

Stinas kommentar:

Var det verkligen högkonjunkturen som fick svenskarna att må bättre under en period? Att jobba mer innebär ju mindre fritid, mindre tid att träna, mindre tid med familjen etc. Hur kan det få oss att må bättre? Jag tror mer på andra orsaker, de insatser som har gjorts mot psykisk ohälsa, som också nämns i texten. Där tror jag att den främsta anledningen till att oro, ångest och nedstämdhet har minskat är KBT (kognitiv beteendeterapi) som har blivit mer uppmärksammat, lättillgängligt och till och med finns i snabbkursform på nätet. KBT har blivit trendigt. Det är det nya antidepressiva pillret man inte skäms för utan gärna berättar om för nära, kära och alla som vill lyssna. Kanske kommer perioden med KBT tom finnas med i CV:et i framtiden, som bevis på att man verkligen är sådär stresstålig och balanserad som krävdes i jobbannonsen.

måndag 4 maj 2009

Bättre sent än aldrig


Fick precis veta från mina fd arbetskompisar på Ogilvy att de idag har lanserat sajten om Crohns sjukdom som vi jobbade med en stor del av förra året.

Har du eller någon i din närhet Crohns sjukdom? Här finns allt ni behöver veta:

Jag fungerar som expert/dietist på sajten (med förra årets frisyr...).
(Bild: Ogilvy)

söndag 3 maj 2009

Hälsotips: odla på balkongen!

Odla på balkongen is the new black (eller green då). Och det är jättekul! Fint blir det också med blommande timjan och ståtlig rosmarin. Maten smakar så mycket godare med egenodlade färska örter. Och så blir man lugn och glad av att påta i jorden. Mycket hälsosamt. 


Örtbiffar och tomatiga sojabönor


Det här åt jag till middag idag: Biffar med basilika och tomatbaserad sås med sojabönor, färsk timjan och rosmarin (från balkongen!) Ganska gott men hade nog blivit bättre med lite fetaost i biffarna.

Blir man tjock av frukt?

Nej , självklart inte. Men det hävdar överläkaren Christer Enkvist och kritiserar Livsmedelsverkets råd om att äta ett halvt kilo frukt och grönt om dagen. Livsmedelsverket slår ifrån sig: 

Frukt är inte farligt tvärtom skulle vi snarare behöva dubbla konsumtionen, säger Ulf Bohman, chef för Livsmedelsverkets nutritionsavdelning till DN. 

DN skriver vidare att experterna – läkare, professorer och dietister från sjukvård och universitet – tycker att mer frukt kan bidra till ”att hålla vikten”. Men just den punkten dömer Christer Enkvist ut i sin debattartikel i DN och radar upp exempel på överviktiga patienter som gått ner i vikt sedan de slutat äta frukt. Enqvists observationer handlar om fruktintag som sker mellan måltider. 

Men det finns inga studier som visar på att dessa skapar mer ohälsa. Och vad ersätter de? Torra kakor och söta bullar? Ofta får man ju inte äta mer än en-två frukter. Det finns en rad observationer som tyder på att fruktintag är bra tillsammans med motion, säger Ulf Bohman till DN.

Längre ner i artikeln visar det sig att det är fruktos (en sockerart som finns i frukt) och drycker som innehåller en stor mängd koncentrerad fruktos som är den verkliga boven i dramat. 

Stinas kommentar
Som med allt annat i matsammanhang gäller det att se till helhetsbilden, vad du brukar äta och hur mycket. Och hur ditt liv ser ut i övrigt, till exempel hur mycket du tränar och vardagsmotionerar. 

Förutom energi ger frukt många viktiga vitaminer, mineraler och antioxidanter. Och mycket fibrer. Fortsätt alltså att mumsa på frukt med gott samvete.