måndag 15 juni 2009

Den viktiga frukosten


De flesta vet att frukost är viktigt. För att vi ska få energi som gör att vi orkar jobba, plugga, träna eller vad vi nu fyller vår dag med. Att äta frukost är dessutom är en bra hjälp om du vill behålla vikten eller gå ner i vikt, vilket har bevisats i flera vetenskapliga studier, tex den här, som Svd har skrivit om.  


Men det är också viktigt att ta sig tid och hinna äta frukost. Så det inte bara blir ytterligare ett stressmoment på morgonen. Är du inställd på att springa iväg till bussen funkar inte kroppens matsmältning så bra. Då är det bättre att bre ett par mackor (kanske redan kvällen innan) och ta med för att äta lite senare på jobbet. Det är även ett hett tips för alla kvällsmänniskor som ofta inte har någon aptit alls kl 7 på morgonen. Docent Maria Lennernäs, som har forskat mycket kring kroppens biologiska klocka och hur vakenhet och sömn styr vår hälsa, menar att vi behöver lyssna mer på vår kropp och ge den mat vid de tidpunkter då aptiten och matsmältningen funkar bäst. Här har Mjölkfrämjandet skrivit om några av Maria Lennernäs viktigaste råd. 


Vad är då en bra frukost? 

Här är det svårt att ge generella råd eftersom vi alla har olika näringsbehov, väger olika mycket och har olika smakpreferenser. Men alla mår bra av att äta en balanserad frukost som innehåller både fett, kolhydrater och protein. 


Själv brukar jag äta så här ungefär: 


Dietistens frukost

Fil eller yoghurt med nötter, bär  och lite socker (frysta hallon eller blåbär som jag tinar under natten i kylskåpet)

1 kokt ägg

1 fibertoastmacka med Bregott

Te med mjölk 

Juice 


Den här frukosten skulle kunna föbättras genom att äta en hel frukt istället för juice  (= mer fibrer + långsammare kolhydrater) och genom att byta ut fibertoastbrödet mot ett fullkornsbröd med magert pålägg, typ keso, rökt skinka och en skiva paprika. Just nu äter jag fil och yoghurt med 1,5 eller tom 3 % fett,  här kan man ju såklart byta mot smalare alternativ. Och skippa sockret på bären, fast tar man bara lite är det ok ändå tycker jag..

fredag 12 juni 2009

sushi för gravida?

Det är fortfarande inte helt grönt ljus för sushi för gravida. Förra året kom Livsmedelsverket ut med nya rekommendationer om att sushi kan vara ok för gravida om man med säkerhet vet att sushin är nygjord (dvs du ser hur sushikocken tillreder din portion) eller om fisken har varit fryst. 

Men all bakterietillväxt stannar inte av vid frysning, Listeria är en av de få bakterier som kan överleva frysning. Växer bakterien till sig kan den ge lindriga förkylningssymtom hos mamman men i värsta fall orsaka skador eller missfall hos fostret. I extremt ovanliga fall bör tilläggas. Ingår dessutom färsk tonfisk, stor hälleflundra, svärdfisk eller rå pilgrimsmussla i sushin är det av miljögifts- och bakterieskäl inte ok för gravida. 

Så även om risken är liten och även om alla blivande mammor i Japan glatt mumsar vidare på sin sushi beställde jag en mammasushi till lunch idag. Mammasushi innehåller ingen färsk fisk utan görs på tillagade crabsticks, räkor, avokado och tofu. Tråkig men safe...

tisdag 9 juni 2009

Pillerbluff

Idag avlivas myten om hälsokostpreparatet Rosenrot av Dan Larhammar, proffessor i molekylär cellbiologi tillsammans med två forskarkollegor från Uppsala Universitet i DN Debatt. 

Rosenrot har marknadsförts hårt med effekter som "uppiggande, stärkande och potenshöjande" och enligt reklamen verkar det vara en mirakelmedicin som har räddat många från utbrändhet, depression och annan stress i livet. I november förra året registrerades Rosenrot av Läkemedelsverket. 

Nu har forskarna i Uppsala granskat de studier som tillverkarna av Rosenrot hänvisar till och resultatet visar att Rosenrot inte bara är verkningslöst. Studierna verkar dessutom vara påhittade. DN skriver om tre forskningsinstitut i Ryssland som ligger bakom Rosenrot-studierna och efter mycket efterforskning visar det sig att ett av instituten inte existerar, vid det andra har forskarna bakom studien slutat jobba där för många år sedan och på det tredje har man inte ens hört talas om de forskare som enligt studien skulle ha varit anställda där.
 
Dock finns ett par studier  från Armenien som faktiskt visar att Rosenrot kan ha viss effekt på trötthet, reaktionstid och sänka halter av stresshormonet kortisol. Men som DN skriver, resultatet är tveksamt och skulle behöva upprepas och utföras på mer än 30 testpersoner (som var antalet deltagare i de båda studierna). 

Stinas kommentar
Intressant men kanske inte "shocking news". Jag förstår inte hur någon kan gå på reklamen om Rosenrot som är så uppenbart fejkad med "intervjuer" från Stefan och Eva som sprang in i väggen men kom tillbaka tack vare miraklet Rosenrot (hur mycket betalt fick de för att säga så?). Det som ligger bakom är som vanligt människors önskan om ett piller som ska ta bort det onda, en quick fix som får allt att bli bra igen. 

Det DN-artikeln inte tar upp är att tankens kraft är stor. Placeboeffekten ska inte förringas och kan säkert ha stor effekt i sig. Tror man på ett preparat så brukar det funka, oavsett om det är Rosenrot,  Echinagard eller Alvedon. Men även när det gäller eventuella placeboeffekter av Rosenrot  behövs fler studier. 

måndag 8 juni 2009

Fler Disco-instruktörer tack!


Att träna och hålla motivationen uppe kan vara svårt. Speciellt om man inte riktigt hittar sin grej, sin träningsform. Alla gillar ju inte att lyfta vikter på gym eller svettas i grupp på käck gympa. 

För min del är bra musik under träningen viktigt. Jag blir nästan arg om det spelas en salsalåt under aerobicpasset, som det liksom ska vickas lite extra latinskt på höfterna till. De går ju inte. Inte för mig i alla fall. Men tänk om det hade spelats lite fin calypso-disco istället. Eller Donna Summer. My god vad jag hade tagit ut stegen (fast inget höftvickande, nej, nej, mer stela, fina disco-poser...) 

Kanske beror det på att tex Aerobicslåtar måste ha en viss beat, att rörelserna ska utföras i rätt takt. Då är väl det enklaste för instruktörerna är att göra som alla andra. Dessutom kör ju nästan samtliga gymkedjor idag med pass som är koreograferade i förväg, typ Body Pump pass nr 52, som har utvecklats på i Australien och sedan utförs på samma sätt världen över. 

Troligtvis beror det också på att många instruktörer helt enkelt har lite dålig fantasi/tråkig musiksmak. Därför tror jag att ett gymställe med instruktörer som funkar lite som DJs, med sin musikstil och sin egen inriktning på varje pass, skulle funka klockrent. Det skulle locka alla som drar sig för gymkedjornas mainstream-techno (eller ännu värre, R´n B. Jag vet inte ens hur det stavas men det struntar jag i för det är ju bara den sämsta musiken som finns... Tycker jag.). 

I väntan på det är ju det här en strålande och nytänkande idé:

Extra plus för att även kusinbarnen och farmor kan hänga med.

Och i väntan på Indiegympan det kan man ju alltid välja det lite tråkiga alternativet, att jogga med favoritmusiken i ipoden... 

 


tisdag 2 juni 2009

gå ner i vikt av spenatpiller?

Idag skriver Ekot på sr.se och Netdoktor  om spenatpiller som förlänger mättnadskänslan och därmed kan vara en hjälp vid viktminskning. Forskare i Lund som företräds av Charlotte Erlandson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi,  har i försök på möss visat att thylakoider, ämnen i spenat, kan ge mättnadskänsla och sänka blodsocker och blodfettsnivån.      

Kommer drömmen om att bara ta ett piller och rasa i vikt nu bli sann? Nja... För det första är thylakoider än så länge bara testade på möss. Det är inte säkert att resultaten går att överföra på människor. Som vanligt när det gäller viktminskning gäller det också att se över hela livsstilsmönstret, inte bara vad vi äter utan även hur mycket vi rör på oss, om vi sover bra eller stressar för mycket.

För att testa lite kanske man kan ändå kan äta massor av spenat? Naturligt i mat i stället för piller? Jo då, spenat innehåller mycket fibrer som även det ökar mättnadskänslan. Dessutom får man i sig viktiga vitaminer och mineraler som det finns gott om i de gröna bladen. Men att uppnå mättnadseffekten från just thylakoiderna genom vanlig spenat funkar inte. 

- Vi är inte gjorda för gräsätning, vi har nämligen inga enzymer som kan spjälka cellväggen i blad, så det är det vi gör på laboratoriet, säger Charlotte Erlandson- Albertsson till Ekot, SR. 

Här måste vi alltså ta till piller för att få effekt. Frågan är bara om något Läkemedelsbolag kan patentera ämnet thylakoider eftersom det är ett naturligt växtämne. Går inte det kan det bli poänglöst att tillverka och ge ut preparatet. Tråkigt nog är det ju pengar och vinst som styr även här...



måndag 1 juni 2009

GI-grilla?


GI-mat, mat med lågt glykemiskt index och långsamma kolhydrater, anses fortfarande vara lite av en mirakelkur när det gäller att gå ner i vikt. Jag har många kompisar som bestämt hävdar att det bara är att dra ner på kolhydraterna om det stramar lite i favoritjeansen. Så är det ju. Inte. Inte alls faktiskt. Kroppen behöver en jämn balans av kolhydrater, fett, protein, vitaminer och mineraler. Oavsett om vi vill gå ner i vikt eller inte. Det finns inga genvägar. Däremot finns det olika sätt att skräddarsy bra mat som passar just dig. Här kan GI vara en bra inspiration om du gillar mycket kött och/eller linser, bönor och nya spannmål som quinoa och matvete. Kanske speciellt så här i grilltider.

Här har jag satt ihop ett GI-tema för Arla.se som inte handlar om "vikttipsen som funkar" eller krångliga tabeller utan om vanlig, god och lite långsammare mat:


(Bild: Arla.se)