måndag 13 december 2010

Njut av julbordet- utan viktbaksmälla


Så här års brukar julborden dugga tätt. Många njuter av den goda och ofta kaloririka julmaten. Andra känner lite ångest och går mest dit för att jobbet eller något annat socialt sammanhang "kräver" det. För dig som vill njuta av julbordet utan dåligt samvete och risk för viktökning finns det några knep att ta till:

- Ett julbord är inget julbord, likadant som att en pizza inte gör att du direkt lägger på dig fem kilo. Det är när du går på många julbord som du behöver tänka efter lite hur du äter.

- Försök få till lite jämvikt på tallriken. Inte bara fet och proteinrik mat, lägg också upp en hel del bra kolhydrater som goda grönsaksrätter, rotfrukter och frukt. I alla fall på ett bra julbord.

- Välj skinkan före korven. Skinka är ett ganska magert alternativt, julbordsmässigt.

- Var försiktig med röror med majonäs (sillröror) samt Janssons frestelse och Ris à la Malta. Du behöver inte hoppa över helt men ät en mindre bit.

Och det kanske bästa rådet enligt mig;

- Balansera med träning. Kör ett spinningpass, annan valfri kondition- eller styrketräning samma dag som du ska äta julbord, så höjer träningen ämnesomsättningen. En promenad eller lek med barn (och/eller hund!) i snön är också perfekt.

En riktigt GOD jul önskar jag er!

2 kommentarer:

Eva sa...

Jag kör på sista rådet, tränar lite extra och laddar för andra julbordet nu på onsdag. För min del är det verkligen bara ett måste pga jobb/kunder. Jag gillar inte ens julmat...

Anonym sa...

Jag skulle säga tvärtom mot dina råd. Satsa på det som är protein- och fettrikt och skippa kolhydraterna. Julbordet är en fest för oss som gillar LCHF.