söndagen den 25:e april 2010

Nyttiga nötter?


Nötter är goda, energirika och kan funka som ett smart mellanmål när du har bråttom. Jag gillar nötter som mellanmål tillsammans med en frukt eller att strö över morgonfilen blandat med färska bär och lite socker eller honung.

De flesta sorters nötter, som till exempel hasselnötter, valnötter, paranötter och sötmandlar innehåller höga halter av vitaminer, mineraler och essentiella fettsyror (alltså fettsyror som kroppen inte själv kan tillverka utan behöver tillsätta från maten). MEN fetthalten och därmed kalorinivån är hög. 100 gram valnötter tex ger 699 kalorier. Så om du vill behålla eller gå ner i vikt gäller det att äta nötterna med måtta. Ungefär fem valnötter eller åtta mandlar om dagen är lagom, självklart beroende på vad du äter i övrigt under dagen.

onsdagen den 21:e april 2010

Enkelt vardagsknep



Vill du laga en godare och nyttigare köttfärssås?

Blanda i i lite rivna morötter som du fräser ihop med lök och vitlök i lite olja (innan du lägger i nötfärs, krossade tomater, tomatpuré och kryddor).

Morötterna innehåller fibrer och betakaroten, ett förstadium till vitamin A. Betakaroten är fettlösligt och kan alltså bäst tas upp av kroppen om du fräser morötterna i olja. Dessutom smakar moroten lite sött vilket balanserar de lite sura burktomaterna.

I det här mer klassiska och lite mer komplicerade Pasta Bolognese-receptet från Recept.nu hjälper även rotselleri upp smak och näringsvärde.

Bild: Recept.nu

onsdagen den 14:e april 2010

Promenadkompisen

Nu för tiden har jag många kompisar med mig på mina promenader. Min hund Dottie är den ständiga följeslagaren. Eller en annan mamma. Och så min bebis så klart.

Men på senare tid har jag även tagit med en kompis i öronen. Jag lyssnar nämligen på ett coachprogram i min iPod. Walkfriend Mindfulness, heter det, är utvecklat av Mikael Widerdal och går ut på att träna mindfulness, att vara här och nu, samtidigt som du promenerar. Eller mentafys som Mikael Widerdal kallar det, mental och fysisk träning i kombination.

Jag har testat Walkfriend Mindfulness i ett par veckor nu och det fungerar faktiskt riktigt bra. Även om jag har lite svårt för vissa partier där man ska stå och blunda och känna jorden under fötterna (funkar inte riktigt när bebisen gnäller i vagnen och hundkopplet har snott sig runt ett par varv runt benen). Men jag gillar att tiden och nuet blir symboliserat av promenaden. Att man lämnar det förflutna bakom sig rent bokstavligt och ser framåt men inte skyndar till nästa krön. Jag gillar också att man ska låtsas att man går bredvid sig själv, som sin egen bästa vän som peppar med positiva tankar.

En annan bra sak är att programmet bara tar 20 minuter, perfekt om du vill få en paus från jobbet och egoboosta på lunchrasten.

onsdagen den 7:e april 2010

Frukt och grönt som livsstil


Idag skriver Netdoktor och Vetenskapsradion om att frukt och grönsaker inte skyddar mot cancer. Åtminstone inte mot alla sorters cancer. Det visar en ny studie där 400 000 personers matvanor har analyserats. Här upptäcktes istället att det snarare kan röra sig om livsstilsfaktorer, att de som åt mer frukt och grönsaker motionerade mer, rökte mindre och drack mindre alkohol.

När det gällde hjärt-kärlsjukdom sågs mer direkta kopplingar till frukt och grönsaker. Här gäller alltså rekommendationen om "5 om dan", 500 gram frukt och grönsaker (och gärna så många olika sorter och färger som möjligt) för att uppnå skyddande effekt. Och självklart är motion, rökstopp och mindre mängd alkohol positivt även här.

Min kommentar:
Ett bra exempel på att det är helhetsbilden som räknas. För att hålla oss friska räknas inte bara en faktor, vad vi stoppar i munnen, utan också hur vi lever i övrigt.

Bild: Vätterstads frukt och grönt