måndag 21 juni 2010

sommarpaus


Nu tar den här bloggen semester. Trevlig sommar!

tisdag 15 juni 2010

Grön broccolipasta

Och som tillägg till förra inlägget kommer här recept på en liten, god kolhydratsbomb:

Grön broccolipasta med ricotta och parmesan
4p

2 st Broccoli (färsk)
Ricotta-ost (1 burk)
Pumpafrön (tex från Saltå Kvarn, 1 påse)
Pasta (Tex Barilla Penne, 1 paket)
2 vitlöksklyftor
Oliv- eller rapsolja
Salt och peppar
Parmesan

Gör så här: Skär av och använd broccolibuketterna. Koka upp pastavatten+ pasta och låt samtidigt broccolin koka i annan kastrull med vatten som knappt täcker buketterna i ca 5 min. Rosta pumpafrön i torr stekpanna. Hacka vitlöken, fräs i oliv- eller rapsolja, obs vitlöken får inte bli bränd, då blir det inte gott... Riv parmesanosten. Blanda ihop allt: färdig broccoli + pasta, ricotta, vitlök, rostade pumpafrön, salta och peppra. Toppa med parmesan.

tisdag 8 juni 2010

Kronjuvelen av nyttigheter


Broccoli kallas "The crown jewel of nutrition" och innehåller ett antioxidativt ämne som fungerar som broccoliväxtens eget självförsvar. Nyttigt för oss och nyttigt för broccoliväxten. Det här specialämnet tillverkas alltså av broccoliväxten som ett skydd mot insektsangrepp och svampar. Även vi människor kan ju ses som ett angrepp mot broccoliväxten. Då vi skär sönder en broccolistjälk med kniv eller tuggar på en bukett händer samma sak. Broccolin angrips och det nyttiga självförsvarsämnet frisätts. Därefter bryts ämnet ner till de mer aktiva ämnena isotiocyanater och indoler (som för oss människor är nyttiga antioxidanter). För frisättningen krävs närvaro av ett enzym som normalt finns inne i broccolin. Enzymet är värmekänsligt och förstörs om vi tillagar broccolin.

Så är alltså rå broccoli nyttigare än tillagad?
Faktiskt inte, tillagad broccoli är nyttigare. Äter vi till exempel wokad broccoli kan bakterier i vår mag-tarmkanal bryta ner självförsvarsämnet på samma sätt som om broccolistjälken hade angripits eller brutits av.

Broccolins innehåll av betakaroten blir också mer lättillgänglig vid tillagning. Självklart kan broccoli även ätas rå om man föredrar det, men många kan uppleva rå broccoli som svårsmält eftersom det kan ge upphov till gasbesvär.

Läs mer om broccolins supernyttigheter här.