tisdagen den 31:e augusti 2010

Dietistens veckoträning

Först lite om dagens bottenapp:

Idag tränade jag vattengympa på SATS Nacka Strand. Var helt jättepeppad innan, tänkte på vattengympan som jag tränade då jag var gravid och som jag har längtat tillbaka till. Såg fram emot tuff träning och känslan av tyngdlöshet i lagom varmt vatten.

Så kom jag fram och det första som händer är att jag blir fast i omklädningsrummet. För där står en mur av tio arga seniorkvinnor.

- Jaha, ska du vara med på vattengymping? Då får du vänta här. Man får inte gå in i poolområdet förrän exakt klockan tio. Och nu har de dragit över från förra passet så då får vi snällt vänta här, säger en av dem och lägger armarna i kors över den rejäla baddräkten.

Jag sneglar mot nödutgången, ser bara en annan kvinna under sextio år men tänker sen att nej, det kan bli bra ändå, nu kör jag på det här.

Därefter drar musiken igång, 60-tal, rockabilly, gamla godingar. Inte så konstigt med tanke på målgruppen. Men kanske den jobbigaste musiken enligt min smak. Hur som helst, jag lider mig igenom passet, det visar sig kunna bli relativt tufft om man tar i med hantlar under vattnet men jag känner ändå att jag skulle kunna träna dubbelt så hårt och dubbelt så länge när passet (äntligen) är över. Kanske kan det också bero på att nu när jag inte är gravid längre så känns vattengympa lite för mesigt, i alla fall på den här nivån. Jag behöver nog utmana mig mer.



Så, ingen mer vattengympa på Nacka Strand för mig alltså. Däremot kommer jag köra det här träningsupplägget varje vecka på SATS:

Måndag: Spinning 30 min+ Core-träning 30 min
Onsdag: Shape 50 min (styrketräning)
Fredag: Piloxing 50 min

Jag kommer att lägga fokus på "korsett-muskulaturen", mage och rygg som är bra att träna upp om man nyligen har fått barn eller om man jobbar på kontor och sitter mycket.

Jag kör på 3 månader i taget eftersom det är en lagom period för att bygga upp styrka, kondition och rörlighet. Sedan behövs utmaning/motstånd eller byte av träningsmetod för att nå ytterligare resultat (enligt vad jag minns från min PT-utbildning).

Och Piloxing är alltså "den senaste träningstrenden" från Hollywood skapad av den svenska dansaren Viveca Jensen. En blandning av boxning och pilates, perfekt för core-muskultaturen.

fredagen den 27:e augusti 2010

Fin sommar ger gladare höst

Nu går vi mot mörkare tider och bara tanken på höst kan vara deppig för många. En tröst är att en så solig sommar som vi har haft i år ger mycket mindre risk för höstdepression.

Förutom att vi kanske kopplar av bättre när vi njuter av solen ger en solig sommar ökad möjlighet att lagra mer D-vitamin. Kroppen bildar nämligen D-vitamin när huden utsätts för solljus. Och D-vitamin kan skydda mot depression. Här skriver Mats Humble, överläkare, Universitetssjukhuset MAS, mer om det.

D-vitamin finns också i maten, framförallt i fet fisk, äggula och mjölkprodukter. Mats Humble skriver i Läkartidningen (se länken ovan) att även kantareller innehåller en relativt hög mängd D-vitamin (men då får vi äta rätt så mycket av "skogens guld" eftersom kantareller också innehåller en hel del vatten).



Personligen gillar jag hösten, tidig höst är nog min favoritårstid, jag älskar frisk och klar luft och tycker man orkar mer, till exempel att gå långa promenader, när det är lite kyligare ute.

onsdagen den 25:e augusti 2010

Just do it

Jag minns från en utbildning till personlig tränare (som jag gick genom jobbet, då jag jobbade på Ylab) att de här tre punkterna är avgörande för träningsresultat:
  • duration
  • frekvens
  • intensitet
Alltså, hur länge träningspasset varar, hur ofta du tränar samt hur mycket du tar i/ansträngningsnivå. För min del är det så här just nu: passet varar i 20-30 min, max två gånger i veckan, oftast bara en gång, och jag tar inte i alls så mycket... Katastrof med andra ord. Nu ska jag ju inte vara så hård mot mig själv eftersom det bara var 10 månader sedan jag fick barn, känns som om det aldrig finns tid att träna för när jag inte är med min bebis försöker jag jobba eller hinna med kompisar. Plus att jag tänker att det kanske räcker med alla hund- och barnvagnspromenader. Men det gör det ju inte. För jag vill träna för att:

- må bra, bli glad och pigg. Hålla mig frisk.
- inte ha ont i ryggen
- hålla mig i form, hålla vikten, kunna äta det jag är sugen på.

Och då gäller bara en sak för min del, att öka träningen. Öka på intensitet, duration och frekvens. Därför har jag bestämt att från september, när jag börjar jobba igen, ska jag träna tre gånger i veckan. Efter jobbpasset, dvs på lunchen, måndag, onsdag, fredag. Så nu är det det som gäller. No excuse. Så fort jag tvekar och vill ställa in ska jag tänka som i den proffsiga Nike-taglinen:

Just do it!

måndagen den 23:e augusti 2010

Framtidens mat hamnade på landet


Jag minns hur det pratades om "framtidens mat" för cirka tio år sedan, där kring millenieskiftet. Liksom modet var även rådande mattrend befriad från retro och bakåtsträvan. Det var silver, hi tech-material och nyttänkande former på kläderna och maten (som fortfarande såg ut och smakade som vanligt) spåddes bli allt mer fantasifull. Det pratades om "fingerfood", snabb och effektiv mat som åts med ena handen medan vi hastade vidare. Och om begreppet "grazing", om att småäta och skippa hela måltider. Helst av allt ville vi nog bara äta några piller som innehöll allt vi behövde. Som austronauterna. Inget tjafs liksom. Här var restaurang Pharmacy i London ett praktexmpel, maten serverades snyggt och prydligt i kapslar på pillerbrickor (som väl även avspeglade techno/rave-trenden...)

Och så nu, tio år senare är det precis tvärtom. Nu ska vi tillbaka till naturen. Nu hyllas långkok, surdegsbröd, syrade grönsaker (ja, jag erkänner. Där har jag också fallit för rådande trend) och husmorsknep. Vi vill närmare naturen och äta mat med smakerna vi minns. Lugnt och tryggt. Som det var förr. På landet. Väldigt långt ifrån mat i pillerform.

lördagen den 21:e augusti 2010

Resultat dag 20


Nu är själva syrningsprocessen klar och allt verkar ha gått som det ska. Inget mögel= lycka! Så nu är det bara att öppna och smaka på läckerheterna. NEJ. Så är det inte. För nu ska grönsakerna lagras och eftermogna i 0-8 grader i TVÅ MÅNADER. Då är vi framme i slutet av oktober. Den som väntar på något gott. Väntar ALLTID för länge. Ok, nu slutar jag med VERSALER och går och lägger burkarna i kylskåpet.

Förresten, om ni tycker att rödbetorna ser lite skumma ut så beror det på att de jäser mer än andra grönsaker (enligt Vegetariska kokboken).

torsdagen den 19:e augusti 2010

Grön minut minskar stress

I DN idag skrivs det om hur natur och grönområden kan minska stress. Det räcker tydligen med att bara kasta en lång blick genom kontorsfönstret om utsikten är fin och grön.

Eva-Lena Larsson är verksamhetsledare vid Gröna Rehab på Botaniska trädgården i Göteborg. Hon säger till DN att intresset för avstressande natur ökar, både för vårdinrättningar och företag som väljer att ta in alltmer grönt i verksamheten.

Nu i dagarna är Gröna rehab värd för en konferens i Göteborg där ledande forskare diskuterar natur och hälsa.

Min kommentar:
Intressant och ganska logiskt. Jag har läst någonstans att grönt är den färg som hjärnan klarar att ta in mest av. Tur att det i de flesta storstäder finns många gröna parker, perfekt för lugna lunchpromenader.


onsdagen den 18:e augusti 2010

Morgonstund har äpple och kanel i mund

Måste bara tipsa om min senaste frukostfavorit:
Fil med rivet äpple, kanel och Havrefras.

Detta brukar jag nu varva med:
Mild, naturell yoghurt med hallon, valnötter och lite farinsocker.

Här är såklart färska, egenplockade hallon godast. Annars funkar det nästan lika bra att lägga in frysta hallon i en skål i kylen på kvällen. Tinar perfekt till frukost.

Till de båda frukostalternativen brukar jag äta en smörgås, ofta knäckebröd, med bregott, ost och lite paprika eller gurka. Och sist men inte minst, en kopp Earl Grey-te med mjölk som är mitt absoluta frukostmåste.

Hälsoeffekter
- Äpple ger fibrer, vitaminer och mineraler, det gör hallon också som dessutom är maxade med antioxidanter.
- Kanel kan påverka blodsockernivån och göra den jämnare och därmed ge bättre mättnadskänsla.
- Havre innehåller lösliga fibrer, betaglukaner, som kan påverka kolesterolnivån positivt och i längden förebygga hjärt-kärlsjukdom.
- Valnötter är en jättebra källa till omega 3.
- Farinsocker är inte lika raffinerat och därmed inte lika sött som vanligt socker (men ger ändå en hel del kalorier).

måndagen den 16:e augusti 2010

Startar eget

I september startar jag eget och börjar frilansa som copywriter/journalist och dietist med inriktning mot webb. Det känns både kul, spännande och lite läskigt. Men mest kul. Kunderna börjar faktiskt redan trilla in och jag har ägnat senaste månaden åt dubbelarbete- bebis på dagarna- skrivjobb på kvällarna. Försöker pressa in lite lunchmöten däremellan när David kan komma ifrån sitt jobb och passa Tyra. Nu börjar alltså livspusslet att läggas (Obs! Ironi.) Och från och med september får jag äntligen bestämma över min egen tid. I alla fall när jag jobbar.

Idag hittade jag en kontorsplats på en heltrevlig frilanslokal på Katarina Bangata. Mina gamla hoods. Jag bodde i en etta mittemot i fem år. Så nu känner jag mig hemma igen. På alla sätt.

torsdagen den 12:e augusti 2010

Resultat so far...

Tillbaka till de syrade grönsakerna. Spänningen är olidlig. Här ser ni hur steg 1 avklarades, dvs själva syrningen. Nu ska burkarna stå mörkt i 10-12 dagar, så 20e augusti återstår det att se resultatet. Jag ska försöka att inte bryta ihop om det bara är mögliga rester kvar då. Bara att göra om det (med vassle) i så fall. Tålamod.

Steg 1 klart. Nu ska syrning och lagring i rumstemperatur ske under ca 10 dagar.

Det här blev en bra hjälp (Davids mandolin). Gäller att akta fingrarna bara.

Tips från Vegetariska kokboken: glasburkarna steriliseras genom att ställas in i 100 graders värme i ugn.

Kompletta inköp: salt utan jod, lagerblad, glasburkar med gummiring, morötter, rödbetor och gul lök.

måndagen den 9:e augusti 2010

Snabb trendspaning

Nu blev det ett avbrott i syrningen, dels på grund av en bebis som aldrig ville somna igår kväll och dels på grund att jag kände för att skriva om lite annat. Det är ju inte bara en mjölksyrningsblogg det här...

Så istället kort om vad jag tror kommer bli höstens stora trender inom hälsa:

1. Lantlig, småskalig mat. Gårdarnas mat, så lokalproducerad som möjligt och tillagad med kärlek. Finns hur många exempel som helst men jag nöjer mig med den här nystartade sajten. Här kan du handla hem mat direkt från en bondgård nära dig eller återupptäcka delikatesser från din hemtrakt. Lite som ett närproducerat, ekologiskt och KRAV-märkt Blocket.

2. Mental träning. Jag kollar just nu in Itunes enorma utbud av Yoga-podcasts. Finns hur mycket som helst. Guidad djupavslappning, mental boost inför jobbintervjun, coaching och avslappning för att bli av med oro, nedstämdhet, oönskad viktökning, rökning, etc, etc. Allt är gratis. Och än så länge bara på engelska men det är nog bara en tidsfråga innan det kommer svenska podcasts med mental träning som tex Walkfriend Mindfulness som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Det här lär ju snart komma som appar till iPhone. Om det inte redan finns (vet inte för jag köper min efterlängtade iPhone först om ett par veckor).

Kom ihåg var ni läste det först...

söndagen den 8:e augusti 2010

Soundtrack till syrning



Donna Summer funkar alltid. Till allt.

Klara, färdiga...

Nu har jag inhandlat perfekta glasburkar med gummiring på Coop, jag köpte mina på en lite större Coop-affär (på Östgötagatan, söder, Stockholm).

Har funderat fram och tillbaka på om extra mjölksyrebakterier behövs. I så fall verkar de flesta syrningsrecept rekommendera att man använder vassle (silar filmjölk och använder vätskan som har passerat filtret = full av mjölksyrebakterier). Jag tänkte testa utan. Blir det misslyckat så använder jag vassle vid nästa försök.

Tydligen är temperatur de första två dagarna viktig, helst ska den ligga på runt 20 grader. Håller väderrapporten vad den lovar kan det bli perfekt att ställa ut burkarna på balkongen nu söndag-måndag. Men å andra sidan blir det alldeles för varmt om solen trots allt tittar fram. Ska fundera lite till på bra lagringsställe och mäta temperaturer inomhus i vår lilla 2a, vem vet, det kanske kan skifta lite...

Och så fort bebisen har somnat ikväll sätter jag igång med själva syrningen.

fredagen den 6:e augusti 2010

Recept + inköpslistan del 2

Här kommer några viktiga tillägg till inköpslistan:

- pepparrot
- lagerblad
- gul lök

som behövs vid inläggningen. Jag har nämligen bestämt mig för att följa Tomas Larssons recept från Taffel. Han skriver också en lång (och bra men kanske något avskräckande...) artikel om syrning här. Bra att han bjuder på sina misstag som salt med jod och att inte koka vattnet. Kokning av vattnet behövs tydligen för att få bort klor som annars stör fermenteringsprocessen. Han skriver också om vikten av att hitta bra glasburkar med täta lock. Jag tror att de kan finnas på Coop Forum eller på Åhléns. Tänkte leta där idag. Möjligtvis kan även Granit vara bra att leta på.

Och så läser jag parallellt om syrning i "Vegetariska kokboken" av Inga-Britta Sundqvist (Ica bokförlag), hon har skrivit några riktigt bra tips och har överhuvudtaget superkoll på allt om grönsaker.

När det gäller själva bakterierna så nämns det inte i något recept att man faktiskt ska köpa och tillsätta mjölksyrebakterier. De bildas ju även under syrningsprocessen. Men jag minns att vi ändå tillsatte extra bakterier då vi syrade grönsaker under min dietistutbildning. För jaa, jag erkänner jag har ju gjort det här en gång tidigare, för lääänge sen... (Kan ha varit hösten -99. På nittiotalet alltså. Länge sen som sagt. Dietistprogrammet i Uppsala hade då 20 p matlagningsteknik, jag minns mest att vi kokade ägg och spanade in denaturerat protein i olika stadier. Och det jag kommer ihåg allra mest var att jag en hel höst gick omkring i träskor, vit laboratorierock och blå hätta på Insitutionen för Hushållsvetenskap där "Fröken Ulla" härjade runt och förmanade oss studenter. Kändes lite som flicksskola från 50-talet gone wrong typ...) Men jag kollar alltså upp det här med de snälla bakterierna en gång till.

onsdagen den 4:e augusti 2010

Syrade grönsaker- inköpslista

Oj, oj, vad har jag gett mig in på. Det verkar jädrans krångligt det här med syrning av grönsaker. Och tålamod är ju kanske inte min mest framträdande egenskap. Men jag SKA göra det. No mercy. Lite kul verkar det ju också.

Ni som vill hänga på får inköpslistan av mig här:

- Stora glasburkar med tättslutande glas- och gummilock. (vet inte riktigt var man får tag på det, typ större matbutiker, kök- och inredningsbutiker etc. Jag tänkte googla och kan uppdatera här om jag hittar nåt bra.

- Små glasburkar, gärna smala och höga (används för att pressa). (Här kommer min bebis barnmatsburkar väl till pass. Även Zetas kaprisburkar verkar perfekta. )

- Grönsakerna - jag testar med morötter och rödbetor. Så färska som möjligt, så ett knippe morötter och ett knippe rödbetor. Och för inläggningen behövs även pepparrot, gul lök och lagerblad.

- Salt utan jod. Jod dödar bakterier och här vill vi ju istället få full fart på de snälla bakterierna.

- Mjölksyrebakterier. Finns på apoteket.


Det var allt. To be continued...

tisdagen den 3:e augusti 2010

Syrligt, snällt och trendigt


I senaste Filter läste jag att syrade grönsaker kommer att ta över tronen efter surdegsbröd i trendmedvetna köken. Gärna för mig. Mjölksyrade grönsaker är både gott och supernyttigt. Genom att äta ganska stora mängder syrade grönsaker får du i dig:

- snälla bakterier som kan skydda mot magsjuka och kanske i längden även mot allergier av olika slag.

- vitaminer och mineraler, som finns naturligt och välbevarade i de konserverade grönsakerna. Under syrningsprocessen bildas också en liten mängd vitamin B 12. Bra för veganer och vegetarianer.

- fibrer, och du slipper orolig mage eftersom syrningen gör grönsakerna mer lättsmälta.


Syrade grönsaker är en gammal konserveringsmetod där snälla bakterier fermenterar (jäser) grönsakerna genom att omvandla socker till mjölksyra (därav den syrliga smaken). I Asien är syrade grönsaker vardagsmat sedan länge, tex genom koreanska rätten Kimchi. Syrning eller fermentering ligger också bakom produker som vanlig sojasås och miso.

Visserligen verkar det rätt krångligt att syra grönsaker på egen hand, det tar tid (räkna med ett par månader), det krävs täta glasburkar i olika storlekar. Och vitkål bör du helst lagra i 15 graders temperatur (typ ha egen jordkällare). Men man kan börja med enklare grönsaker som morötter och rödbetor. Och så är det väl det som är grejen, det ska vara krångligt och ta tid. Annars är det ju inget för oss matnördar.

Jag tänkte göra ett försök till egen syrning, vi får se hur det går. Återkommer när jag har läst på lite mer.

Lånad bild från en som har lyckats:
http://nordansmak.blogg.se/