tisdag 25 januari 2011

Balanserad styrka och rörlighet

Tänkte tipsa om det bästa jag har gjort på länge i träningsväg, nämligen att boka personlig träning med min naprapat (som även är licensierad PT).

Sedan jag fick barn har jag haft lite ont i ryggen då och då, kanske av att bära mycket på 11 kilos-barnet men också för att jag inte har samma kroppshållning och styrka som före graviditeten. Det här behöver jag jobba upp, en dålig hållning, svagare mag- och ryggmuskulatur kan nämligen ge felbelastning och leda till att du använder fel teknik när du till exempel styrketränar. Då blir det lätt att hamna i en ond cirkel och få värre ryggont, sämre hållning osv.

Min naprapat hjälpte mig när ryggontet var som värst och under knäckandets gång, så att säga, nämnde han att det kanske även vore klokt av mig att boka in lite personlig träning med honom. Smart PR-strategi. Sagt och gjort. Under först PT-timmen frågade han "har du möjligtvis lite ont i vänster axel?" precis innan jag själv nämnde det. Det visade sig att jag "överkompenserar med höger kroppshalva", tar i mer med vänster sida eftersom jag tydligen är starkare där, det behöver kompenseras upp genom att träna upp vänster sida. För att få bättre hållning behöver jag också jobba upp rörlighet. Så jag hade alltså helt rätt som tänkte slå in på dansspåret i vår.

Dagens träningstips blir alltså: boka personlig träning med en naprapat. Tycker du att det blir dyrt? Dela med en kompis, många personliga tränare låter två kunder träna för samma pris.

1 kommentar:

Anna sa...

Smart att få expertträning av någon som verkligen kan sin sak.
Jag tänker ofta på hur fel det kan bli på SATS eller Friskis där alla ska träna på samma villkor, ofta är det ju väldigt individuellt hur (teknik) och vad man kan träna. Sedan är det ju en ekonomisk fråga också såklart, tack för 2 för 1-tipset där!