fredag 4 mars 2011

Liten näringsskola del 6- Mineraler


Många mineralämnen och vitaminer samverkar. Därför är det bra att äta dem tillsammans.

Kalcium, fosfor och kalium är viktiga mineraler som behövs för uppbyggnad av skelett och tänder och för att musklerna och nervsystemet ska kunna fungera.

Järn, zink, jod och selen kallas spårämnen, det är mineraler som behövs i mindre mängd men som ändå är livsviktiga för oss. Järn transporterar syre i blodet medan zink är viktigt för vårt immunförsvar. Jod behövs för att vi ska kunna tillverka sköldkörtelhormon och selen behövs för cellernas syreförsörjning.

Kalcium finns det gott om i mjölk och mjölkprodukter.

Fosfor hittar du i kött, fisk och ägg

Kalium finns i frukt och grönsaker. Speciellt bananer är kaliumrika.

Järn finns det gott om i kött, blodpudding och lever och i viss mån i grönsaker, gryn och bröd. Kroppen tar lättare upp järnet från vegetabiliska livsmedel om du samtidigt äter eller dricker något som innehåller C-vitamin. Te och kaffe gör det svårare att ta upp järn i kroppen.

Jod finns i jodberikat salt och i viss mån i alger (som används i tex sushi och misosoppa) fisk och skaldjur

Zink finns i skaldjur, potatis, vetekli, vetegroddar, frön (tex pumpafrön och solrosfrön), mjölk och ägg

Selen hittar du i fullkornsprodukter, nötter och ägg

Bild: Lantmännen

2 kommentarer:

Eva sa...

Jag gillar verkligen dina näringsskolor, bra check ups för oss hälsonördar. Tack!

Stina Nordqvist sa...

Roligt att höra Eva, tack själv! :)