måndag 23 maj 2011

Fröknäcke

2 dl majsmjöl
1dl solrosfrön
1/2 dl pumpafrön
1dl sesamfrön
1/2 dl linfrön
1/2 tsk salt
1/2 dl rapsolja

Blanda ihop. Rör i 2 1/2 dl kokande vatten. Smeta ut tunnt på ett bakplåtspapper. Strö över flingsalt. Grädda i 150 grader mitt i ugnen i ca 1 timme.

En skvätt olivolja på bakplåtspappret gör knäcket lite sprödare.

Det här receptet fick jag av min mamma. Gott, nyttigt (massor av fibrer, vitaminer, mineraler och lite enkelomättat fett) och enkelt att svänga ihop själv.

8 kommentarer:

Eva sa...

Verkar ju supergott, måste jag genast testa!

Miss Steele sa...

Låter jättegott. Kan man byta ut majsmjölet till sojamjöl tror du?

Stina Nordqvist sa...

Hej Miss Steele!

Borde inte vara några problem att byta ut till sojamjöl. Gör nog bara fröknäcket ännu nyttigare genom mer protein.

Andy sa...

Otroligt gott! Man blir ju helt manisk. Tack för detta!

Andy sa...

Otroligt gott! Man blir ju helt manisk. Tack för detta!

Maritha sa...

Hjärtligt tack för receptet på detta goda fröknäcke!

Matilda Palenius sa...

Ett helt fantastiskt fröknäcke, använder det jämt. Det är ju lyxigt så jag har t.o.m. cellofanat in det och gett till folk i olika sammanhang.

Stina Nordqvist sa...

Roligt att ni gillar det. Jag ska hälsa min mamma. Extra kul att det även funkar som present Matilda.