tisdag 11 oktober 2011

Livsfarliga vitaminer

Idag skriver DN om en ny studie som visar för tidig död hos äldre kvinnor som tagit för hög dos vitamin/mineral-tillskott. Speciellt järnpreparat kan vara riskabelt.

Jag vet inte hur studien är upplagd i övrigt, om kvinnorna rökte, motionerade etc. Men en sak är säker, här gäller det tillskott och tabletter. Som man inte bör experimentera med.Vitaminer och mineraler i maten är däremot säkert, du kan aldrig överdosera genom vanlig mat.

En dietistkollega, Annelie Frisk, har bloggat lite längre och mer ingående om studien här.

5 kommentarer:

Daniel sa...

Orsak och verkan. Kan det kanske vara så att de som känner sig friskare tar tillskott i mindre utsträkning ön de som mår dåligt och att det snarare blir så att de som skulle dött tidigare i vilket fall råkar vara de som tar mer kosttillskott?

För övrigt går det hur bra som helst at överdosera vanlig mat - fetma är en folksjukdom.

Stina Nordqvist sa...

Helt sant Daniel.

Och nu har jag lagt till ordet "genom" som hade fallit bort tidigare... Du skulle nog även gilla min dietistkollegas blogginlägg, se tillägget.

Skivan sa...

Fast man kan visst överdosera genom mat. Ät lever två gånger om dagen varje dag och man får på tok för mycket A-vitamin.

Generella råd är inte alltid så bra, inte om folk tolkar dem bokstavligt, samt har lätt att äta ensidigt.

Stina Nordqvist sa...

Hej Skivan, man kanske inte är jättesugen på att äta två stora portioner lever om dan. Och här krävs ändå mer mängder än så för att vitamin A-dosen ska bli toxisk. Om du inte är gravid. Mer info finns här:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Vitaminer/Vitamin-A/Vitamin-A/

Skivan sa...

Ok. 100 g lever ger 14 mg A-vitamin, och enligt länken du gav mig, så ger över 10 mg A-vitamin per dag under lång tid hypervitaminos A (d.v.s. överdosering).

14 mg alltså. 14 ggr mer (per portion) än LVM rekommenderar att tillskott ska innehålla som mest. Verkar som en portion per vecka är lagom (blir 2 mg/dag), medan att äta det varje dag inte är bra alls.

Så om man äter två portioner per dag, så får man i sig tre gånger så mycket som det som enligt den länken du själv gav mig, är toxisk om man äter varje dag.

Av egen erfarenhet vet jag att det är hur lätt som helst att äta ensisigt på det här sättet. Jag åt själv lever varje dag i en månad som 19-åring, och på vegterinärsidan eller hundfodersidan vet man att råda hundägare att inte ge hundar lever med än till några procent av hundens vikt per vecka (där är det ju verkligen lätt att ge varje dag).

Mitt svar var inte om det är rimligt att folk äter samma sak varje dag, utan ett svar på att du skrev att det inte var möjligt att överdosera genom mat. Och jo, det är alltså möjligt, men de flesta skulle inte råka ut för det. Jag är en av de som kan äta otroligt ensidigt (av nyttig eller onyttig mat) och kan följa råd in absurdum.

Man kan dra ned på fett så mycket man kan, det är ingen fara, var ett allmänt råd. Jag drog ned så mycket att jag fick brist på A- och D-vitamin eftersom de varken kunde tas upp utan fett, eller fanns i mat utan fett. Jag fick också andra problem som man får om man inte äter något fett alls.

Att de flesta inte fungerar så, tar inte bort det faktum att det alltså är möjligt. När man skriver att något omöjligt, när det egentligen visst är möjligt, så är det en stark riskfaktor för folk som jag (innan de har kommit dit jag är idag där jag har lärt mig massor och tänker noga före jag agerar).

Angående kosttillskott eller ej, och den debatten, så är jag för genomtänkta kosttillskott. Ej syntetiska överdoserade eller tagna på måfå, utan kosttillskott som passar en given person och hans hälsotillstånd.

Jag är emot billig skit som dessutom ofta tas på måfå efter rådande trend (typ alla äter selen på 80-talet eller alla som är godissugna vräker i sig krom, eller vräker i sig vad som helst som de tror ska göra dem smala eller ge dem muskler) men jag är för tillskott av bra kvalitet och molekylsammansättning som tas efter en smart analys av sin hälsa och matintag. Helst att man äter bättre, t.ex. hellre äter lever en gång i veckan än ta AD-droppar (om det skulle handla om det).