måndag 14 november 2011

Hälsomyt om fettförbränning

Jag tänkte starta en liten bloggserie där jag sticker hål på några hälsomyter. Först ut:
Fettförbränning

Kroppen börjar bränna fett först efter 30 minuters konditionsträning.

FEL.

Kroppen förbrukar fett hela tiden, vår ämnesomsättning drivs av kolhydrater (som genom matsmältningen omvandlas till glukos och glykogen) och fett. Ju snabbare, hårdare och längre vi tränar, desto mer energi går åt totalt. Det i sin tur påverkar fettförbränningen, det vill säga hur mycket fett som behövs utöver glukos och glykogenförbränningen. Kroppen sätter in fett som andrahandsbränsle, när förråden av glukos och glykogen är slut (som tredje hand sätts protein in. För att krångla till det ytterligare ingår proteiner som enzymer i själva ämnesomsättningsprocessen).

Vid viktminskning är därför all träning och överhuvudtaget alla aktiviter som höjer ämnesomsättningen bra. Även vardagsmotion. Och den bästa träningen är ju den som blir av så därför är det smart att satsa på något som känns roligt och enkelt att pussla ihop med livsstilen i övrigt. Här, i en artikel från Netdoktor, har jag skrivit mer om hur vår ämnesomsättning fungerar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Och hur sker förbränningen om man inte äter kolhydrater? Stannar den av eller hur fungerar det?