tisdag 1 november 2011

Sockerberoende eller bara sötsugen?


SvD startade igår en artikelserie om matberoende.Om hur fett och socker kan vara lika beroendeframkallande som narkotika.

Jag tycker att det dras upp lite för stora rubriker här. Studierna som SvD refererar är utförda på möss och inte människor. Och, som artikeln i gårdagens tidning också nämner, är det inte helt korrekt att jämföra med narkotikaberoende. Det är ju inte direkt så att godis är inkörsporten till tyngre droger. Samtidigt kan fett och socker i viss mån ge abstinensbesvär och återfall, enligt Sara Ward, professor vid Templeuniversitetet, Philadelphia.

I vilket fall är sockerberoende ingen diagnos. Visst kan man bli extremt sugen på socker och det i sin tur kan vara boven i ett överviktsdrama. Då vet du vad du behöver jobba med. Här tipsar anti-skräpmatsaktivisten David Kessler om hur du bryter ett osunt matbeteende.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jo man kan visst vara sockerberoende. Tro mig, jag har legat på avgiftning hos Bitten Johnsson.

Anna sa...

Jag tror inte på det här med matberoende. Visst kan man ha ett osunt ätbeteende men då hänger det ihop med annat, har psykologiska orsaker. Inte att man per definition blir beroende av mat. Socker är bara socker. Ingen drog.

Annika (ej sockerberoende) sa...

Socker kommer från en växt, helt naturlig. Jag tror inte på att man kan bli beroende av helt naturliga växter. Forskarna har som vanligt helt fel. Möss är inte människor. Kokain är bara kokain.

Anonym sa...

Det är klart man kan bli beroende av "helt naturliga växter" (svampar t.ex. ;)). Men nu gnager vi ju inte på sockerbetan och blir beroende av det direkt, det är ju raffinerat socker vi pratar om.

Matberoende är också en verklighet för väldigt många, bl.a. mig. Även om psykologiska orsaker låg till grund och kanske gjorde det svårare att ta sig ur, så var det insikt om det fysiska beroendet som räddade mig från självmord och gjorde att jag påbörjade min resa för att bli frisk.

Läs gärna mina kommentarer till artikeln på SvD.

Mvh Ellenin