måndag 31 oktober 2011

Spännande forskning om maghälsa och bakterier


Igår skrev DN om spännande, ny forskning om maghälsa och tarmbakterier. I studier på möss har man sett att en normal tarmflora påverkar psykologiska faktorer och beteendemönster. Till exempel att undvika faror, att orientera sig och ta in intryck från omgivande miljö.

- Bakterierna och vi har en mycket lång gemensam historia. De har ett intresse av att vi ska överleva. Man kan tänka sig att de sänder en signal till vår hjärna som säger: var försiktig, säger Dusko Ehrlich,en av världens främsta experter på tarmbakterier som jobbar på på det franska institutet för jordbruksforskning INRA, till DN.

Forskningen om maghälsa och bakterier är bara i startgroparna men har ändå lyckats hitta samband till sjukdomar som allergi, astma, autism, cancer och neurologiska sjukdomar.Här behövs mer forskning för säkrare resultat men när det gäller inflammatoriska tarmsjukdomar som Crohns sjukdom och ulcerös kolit, fetma och en del svåra diarrésjukdomar finns tydliga belägg för att tarmfloran avviker. Den är torftigare och innehåller färre arter än hos friska människor.

Min kommentar
Alltså borde det finnas en extremt lovande marknad för produkter med probiotika, goda bakterier. Men en naturlig tarmflora är svår att efterlikna. Än vet inte forskarna den exakta avvägningen mellan vilka och hur många som behövs av de olika bakteriestammarna. Individuella skillnader gör det hela svårare och det är svårt att hitta en universal lösning som fungerar för alla (som inom så många andra områden med hälsokoppling...).

onsdag 26 oktober 2011

Potatisens dag


Idag, 26 okt, är det potatisens dag. Potatis är inte så populärt så här i LCHF-tider men det är synd för potatis är jättebra mat som både mättar och innehåller järn och C-vitamin. Och äter man lagom mycket och får till en bra balans med andra kolhydrater, fett, protein är potatis ett superbra alternativ.

Här ser ni min dotters favoritpotatisar.

tisdag 25 oktober 2011

Kesotrumman


Konstigt att Arla INTE ligger bakom det här tycker jag. Om man ska tro Resumé. Men kanske hemlig viral kampanj ändå tänker jag.

måndag 24 oktober 2011

Viktminskning utan quick fix

Idag skriver DN klokt om fetma och viktminskning.

Tyvärr går vi inte framåt i kampen mot fetman. Alltfler tror sig hitta lösningen i LCHF men faktum är att överviktssiffrorna bara ökar. Idag är 40—50 procent av svenskarna överviktiga eller feta. Nästan hälften av vår befolkning alltså.

- Fetman är ett problem. Och inte ser det ljusare ut i framtiden. Det forskas mycket, men någon mirakelmedicin eller magisk diet syns inte till, säger Stephan Rössner till DN.

Han menar att en bra kost, beteendeförändringar och motion är det enda som fortfarande gäller. Tack för det Stephan. (Observera här att en bra kost INTE = LCHF).

En liten tröst i fetmamörkret kan vara att små steg i rätt riktning ger stor utdelning. Stephan Rössner menar att även en liten viktnedgång på fem procent förbättrar både blodsocker, blodfetter och blodtryck.

Här har jag skrivit mer om bra mat (enligt mig).

Nya 20 minuters-träningen


Apropå träning så skriver Yourlife om senaste Hollywooodtrenden WOD (Workout Of the Day) = 20 minuters stenhård träning där du "chockar kroppen med 20 minuters intervaller". Kändisar som Helena Christensen och Jennifer Aniston (varför är det ALLTID Jennifer Aniston som nämns i trendiga träningssammanhang? Gör hon något annat än tränar?) har snabbt hakat på.

Poängen med intensiv träning under kort tid är att vi orkar lyfta tyngre vikter, springa snabbare och helt enkelt anstränga oss mer än under en timmes workout. Och så kan det mentalt kännas enklare att vara inställd på bara 20 minuter.

Inte minst kan det ju hinnas med lättare i en stressig vardag tänker jag. Speciellt om det går att träna med hjälp av nån WOD-dvd hemma. Dyker nog snart upp i en nätbutik nära dig...

fredag 21 oktober 2011

Pigg av konditionsträning


En anledning att träna kondition är att du blir piggare. Mycket piggare. Studier visar att en vätränad person kan ta upp dubbelt så mycket syre per minut jämfört med en otränad person. Och förbättringarna kommer snabbt när du börjar träna, efter tre månaders regelbunden konditionsträning (2-3 gånger i veckan) har syreupptagningsförmågan ökat med ungefär 15 %. Då orkar du koncentrera dig i längre perioder när du jobbar, du är helt enkelt vaken i högre grad. Ett starkt argument när du ska övertyga chefen om fördelarna med att sponsra träningskort och få träna på lunchen.

Förutom att du blir piggare orkar du mer i vardagen, du kan springa till bussen, bära kassar och gå i trappor utan problem.

Dessutom är konditionsträning stressförebyggande genom en så kallad "spoleffekt". När blodcirkulationen kommer igång transporteras mjölksyra ut från musklerna mer effektivt samtidigt som nivåerna av stresshormon sänks i blodet.

torsdag 20 oktober 2011

K

Jag blev lite nyfiken på K-vitamin efter förra inlägget. Ett vitamin som ofta liksom "hoppas över" eftersom det är så ovanligt med K-vitaminbrist. K-vitamin förekommer nämligen i nästan alla livsmedel och en stor del bildar kroppen själv, genom bakterier i tarmen.

K-vitaminet är nödvändigt för att koaguleringsfaktorerna ska bildas i blodet, så att blodet kan stelna. K-vitamin är också viktigt för vår energiomsättning och behövs för att lever och muskler ska fungera.

Gröna bladgrönsaker, spenat, broccoli och brysselkål är mat som innehåller extra mycket K-vitamin.

Läs mer i min vitaminguide.

tisdag 18 oktober 2011

Hälsokick från solen


Visste du att Vitamin K och D är de enda vitaminerna som kroppen kan tillverka själv? Med lite hjälp utifrån. K-vitamin bildas när goda bakterier i tarmen bryter ner mat medan D-vitamin kan tillverkas av solen, när solstrålarna träffar huden.

D-vitamin bygger upp vårt skelett och det finns forskning som visar att D-vitaminbrist kan minska risk för tarmcancer, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes. D-vitaminbrist har också satts i samband med minskad kronisk smärta, autism och depression men här är det vetenskapliga underlaget ännu svagt.

Tyvärr kan vi bara bilda D-vitamin när solen står högt på himlen, inte just nu med andra ord. Även om vi lagrar en viss del i kroppen börjar förråden ta slut efter en lång höst och vinter. Som tur är finns det gott om D-vitamin i mat också, tex i fet fisk och vitaminiserade mjölkprodukter (inte i röd mjölk och fetare mjölkprodukter alltså). Här skriver jag mer om det.

Och mer om D-vitamin skriver jag i en kommande artikel av Tidningen Apoteket.Håll utkik.

måndag 17 oktober 2011

Smart soppa


Soppa är både billigt, nyttigt och gott. Och värmande nu när det börjar bli kyligt ute. Här bevaras och koncentreras vitaminer (speciellt vattenlösliga B-vitaminer), eftersom kokvattnet äts upp istället för att slås bort.

Ikväll ska vi testa den här potatis- och purjolökssoppan från Ica.se.

Bild: Ica

torsdag 13 oktober 2011

Överskattad optimism?

I senaste nr av Hälsa och Vetenskap, Läkartidningens populärvetenskapliga magasin, läser jag en bra krönika av Anne Brynolf. Hon skriver om studien "Genetic studies of genius" som sedan 1921 fram till nu har följt 1500 amerikaner och studerat allt inom hälsa, blev de ammade som små, gifte de sig, motionerade de, hur åt de, hade de sjukdomar och lever de fortfarande eller vad var dödsorsaken.

Att vara samvetsgrann, försiktig och välorganiserad samt ha bra gener visar sig vara framgångsfaktorer för ett långt liv. Optimism och gladlynthet visar sig däremot vara riskfaktorer för att frossa i mat, cigaretter och alkohol, utsätta sig för olyckor och ignorera sjukdomar.

Men här tänker jag att de som var gladare kanske ändå hade ett kort men härligt liv istället för ett långt och delvis plågsamt...

tisdag 11 oktober 2011

Livsfarliga vitaminer

Idag skriver DN om en ny studie som visar för tidig död hos äldre kvinnor som tagit för hög dos vitamin/mineral-tillskott. Speciellt järnpreparat kan vara riskabelt.

Jag vet inte hur studien är upplagd i övrigt, om kvinnorna rökte, motionerade etc. Men en sak är säker, här gäller det tillskott och tabletter. Som man inte bör experimentera med.Vitaminer och mineraler i maten är däremot säkert, du kan aldrig överdosera genom vanlig mat.

En dietistkollega, Annelie Frisk, har bloggat lite längre och mer ingående om studien här.

söndag 9 oktober 2011

Kloka ord


Steve Jobs (RIP) kloka ord som kan appliceras på det mesta i livet, jobb, familj osv:

"Att komma ihåg att jag snart ska vara död är det viktigaste verktyget jag någonsin haft för att göra stora val i livet.

Andras förväntningar, all stolthet, all rädsla för att göra bort sig eller misslyckas – allt det blir oviktigt inför döden.

– Kvar finns bara det som är riktigt viktigt. Att komma ihåg att du ska dö är det bästa sättet att undvika fällan att tro att du har något att förlora. Du är redan naken. Det finns ingen anledning att inte följa ditt hjärta."

Men något som också hade varit klokt vore om han från början valt att behandla sin cancersjukdom enligt vetenskapligt beprövade metoder (tex tidig operation) och inte genom alternativbehandling och specialkost. I alla fall om man ska tro Karin Bojs i dagens DN-artikel.

fredag 7 oktober 2011

Backlash?

Känns som om försäljningen av de här går sådär nuförtiden... Lite som pulverpotatismos. Storsäljare på 80-talet men väldigt fel i dagens naturliga, ekologiska och traditionella matlagning.

Men kanske svänger det snart igen.

Nog för att jag hellre väljer äkta citroner men som stressad småbarnsmamma är jag också innerligt trött på att all mat "ska" lagas från grunden. Ibland behöver man kompromissa i köket och frigöra tid till annat.

torsdag 6 oktober 2011

Kyckling med edamame

Gott recept i senaste nr av Coops tidning Mersmak.

Jag älskar edamamebönor (färska sojabönor) som innehåller fytoöstrogener, ett ämne som kan skydda mot klimakteriebesvär och cancer. Även en jättebra källa till protein, järn, prebiotiska fibrer och vitamin K. Och som framförallt är himla gott!

onsdag 5 oktober 2011

Filosofi istället för KBT

Den här DN-artikeln blev jag tipsad om av min kompis Maria. Jag tycker att filosofitanken är väldigt bra och fyller att stort behov i dagens terapisamhälle där ett piller eller en "KBT-kur" blir en quick fix även vid normala sorgliga händelser.

Visserligen tror jag att just Sokrates och hans sokratiska frågor* används i KBT, men ändå.

Och så talar jag lite av egna erfarenheter nu, efter olyckan med vår dotter kan jag känna att det spelar ingen roll hur bra insikter jag och kuratorn kommer fram till. Det enda som hjälper är tiden som läker alla sår, även de själsliga. Det som får mig att må bra är att se att min dotter äntligen bli helt återställd och frisk igen, vi är nästan där nu.

*Sokratiska frågor
Vad finns det för fakta bakom det du säger nu?
Vilka bevis finns för och emot?
Finns det något annat sätt att se på saken? Andra synvinklar?
Hur ser andra på det här? Skulle de hålla med dig?
Vad är det värsta som kan hända?
Vad innebär det för dig om det händer? Överlever du?
Hur kan vi testa riktigheten i dina tankar?
Vad betyder det här om en månad, om ett år, om fem år?