torsdag 26 januari 2012

Dietistens syn på saken

I den LCHF-storm som den här bloggen har drabbats av vill jag klargöra några saker:

Först och främst: Dietister och Livsmedelsverket förespråkar inte en fettsnål kost.

Vi tror att den energi vi får från maten bör innehålla en balanserad mängd fett, protein och kolhydrater, där en tredjedel av energiintaget, 25-35 %, ska komma från fett, 10-20 % från protein och 50-60% från kolhydrater.

Det är ungefär samma proportioner som så kallad medelhavsdiet. Svenskarnas mat har idag den fördelning mellan fett och kolhydrater som Livsmedelsverket rekommenderar men det är fel sorts fett: för lite fleromättat fett och för mycket mättat. När det gäller kolhydrater får vi i oss för mycket socker och för lite fullkorn.

Mer information om Livsmedelsverkets kostråd hittar du här.

Många får också i sig mer energi än de gör av med, därav rekommendationen om 60 minuters fysisk aktivitet per dag.

Dessutom, som jag vid flera tillfällen har påpekat i den här bloggen, är det viktigt att se till individen. Hur ser dina matvanor ut idag, hur kan du förbättra dem i förhållande till din livsstil i övrigt? Har du ett stillasittande eller aktivt jobb? Tränar du på fritiden? Hur gammal är du? Och sist men inte minst, vilken sorts mat tycker du är god? Bra mat ska ju vara god mat.

Varsågod för information.

11 kommentarer:

Eva sa...

Tack! Så himla bra skrivet. Stina, du regerar! :-)

Spock sa...

Varför äter vi idag mer mat än vad vi gör av med?

Och av 50-60% kolhydrater hur mycket utgör stärkelse?

Anonym sa...

Menar du:
Här är några tips på vad man kan göra för att äta mindre mättat fett och mer omättat:
•Använd flytande margarin eller olja när du lagar mat eller bakar. Ju hårdare ett fett är i rumstemperatur desto mer mättat fett innehåller det.
•Använd lättmargarin på smörgåsen i stället för smör eller smörbaserad matfettsblanding.
•Välj mager ost, eller ta bara en skiva fet ost på smörgåsen.
•Ät mindre ”osynligt” fett, genom att välja nyckelhålsmärkt mjölk, matfett, ost, korv och andra charkprodukter.
•Använd mindre ost och grädde i maten.
•Ät fisk tre gånger i veckan, varav fet fisk en gång.
•Skär bort synligt fett.

Anonym sa...

Now we´re talking!

Ingela sa...

Ska bli intressant att se vilka nya kostrekommendationer Livsmedelsverket kommer gå ut med nu 2012.

Spock sa...

Anonym, och varför bör vi undvika mättat fett till att börja med? Mättat fett var en viktig näringskälla för mänskligheten under tusentals år, ännu mer för de som bodde i norr. Svårt att se varför det skulle vara farligt för oss.

Slottets lilla värld sa...

hahaha! Spock! Jag är helt övertygad om att Anonym var lite ironisk där...! I alla fall tolkade jag det så!

Annica, sjuksköterska sa...

Rekommendationerna som är uppradade ovan visar väl på kostråd som är fettsnåla, vad annars? ADessutom så är Nyckelhålsmärkningen fettsnål ich har gjorts om på senaste tiden så att den ska innehålla mindre socker. Lättmjölk och lättmargarin till små barn tex. Hur kan ni påstå att ni inte rekommenderar en fettsnål kost?

Anonym sa...

Är det inte Livsmedelsverket som står bakom nyckelhålsmärkningen?

Om SLV inte förespråkar en fettsnål kost, varför finns då en märkning för fettsnåla produkter (som för övrigt ofta också innehåller avsevärda mängder socker) som allmänheten uppmanas att välja i första hand?

Om SLV inte står bakom och menar detta så är det förstås ett oerhört missförstånd som SLV snabbt måste rätta till. Kanske med ett pressmeddelande? Sådana är ju SLV duktiga på att snabbt prångla ut.

Stina Nordqvist sa...

Hej Anonym!

Det du skriver stämmer inte riktigt. Nyckelhålsmärkningen visar även vägen till livsmedel med mindre socker och mer fullkorn/fibrer. Och är inte tänkt för alla:

"Ibland kan man behöva äta mat som ger kroppen extra mycket energi, till exempel om man är äldre och har svårt att behålla kroppsvikten, när man har någon sjukdom eller idrottar hårt. Då kan man behöva mat som inte är nyckelhålsmärkt."

Här kan du läsa mer om nyckelhålsmärkningen:

http://www.slv.se/nyckelhalet

Spock sa...

Mindre socker? I förhållande till vad?

Om jag äter 1 dl turkisk yoghurt så borde jag få i mig mindre socker än om jag äter 1 dl nyckelhålsmärkt yoghurt.