måndag 30 januari 2012

Smarta barn blir vegetarianer

Så här på en köttfri måndag tycker jag att den här nyheten passar bra:

Intelligenta barn blir vegetarianer
Illustrerad vetenskap skriver om en undersökning som visar att ju intelligentare ett barn är, desto större är sannolikheten för att det blir vegetarian som vuxen. Slutsatsen drar brittiska forskare vid University of Southampton efter att ha studerat 8179 personers livsstil. Alla personer fick sin intelligenskvot mätt som tioåringar och blev nu ombedda att berätta om sina kostvanor. Sammanlagt 365 deltagare berättade att de var vegetarianer, dessa deltagare visade en markant högre intelligenskvot som tioåringar.

Den nya upptäckten bidrar till förklaringen om varför intelligenta, välutbildade människor ofta är friskare, vilket flera undersökningar påvisat. Vegetarianer drabbas mer sällan av högt blodtryck, högt kolesterolvärde och hjärtkärlsjukdomar.

Det här påminner mig också om Bourdieus mer filosofiska teorier om att ju högre utvecklat ett samhälle är desto mer distansierade blir vi till kött. Om vi ens äter det vill vi att det ska vara förpackat i plast och delat i bitar. Med ett utseende långt ifrån naturligt ursprung. Jag har skrivit mer om det i ett tidigare inlägg som du hittar här.

Så man kanske skulle ta och bli vegetarian igen... Åtminstone på måndagar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant, samtidigt som jag tycker att undersökningen är lite bristfällig (i alla fall som den presenteras i Illustrerad vetenskap). Menar de att studien har pågått under tio års tid, när är "nu"- dvs då de kollade av barnens matvanor som vuxna? Jag vill veta mer...

Stina Nordqvist sa...

Anonym, det har du rätt i, jag skulle också vilja veta mer om studien. Får kolla av med PubMed senare, är på språng just nu. Men tips till dig annars, att kolla av där.

Hanna sa...

Hihi, så smarta barn fattar att de ska undvika läskig mat alltså. Förstår mer komplicerade samband, +Att baconet en gång var en söt gris

Anonym sa...

Enligt ditt inlägg om receptboken var du vegan/vegetarian under din dietistutbildning. Så vitt jag förstår är du det inte längre. Varför?

Stina Nordqvist sa...

Hej anonym, jag skrev om min tid som vegetarian i det här inlägget:

http://stinaslillagrona.blogspot.com/2011/07/for-djurens-skull.html

"Men är det ok att att äta kött från djur som har behandlats bra då? Att vara noga i sitt val av köttet vi äter. Det tycker jag och försöker tänka på det i mataffären. För jag hoppade ju också på 90-talets gröna våg och var vegetarian i några år. Mest för djurens skull. När jag berättar det kommer alltid frågan "Vad fick dig att börja äta kött igen då?" Mitt svar är att det var ganska krångligt och enformigt att äta vegetariskt. Och så saknade jag köttfärssås! Helt ärligt. Men jag äter fortfarande gärna vegetariskt och bara kött ibland, det tycker jag att fler skulle göra. Börja med en vegetarisk dag i veckan, joina Meatfree Monday!"

Åke sa...

Jojo och människor som bor i kommuner med hög kommunalskatt är sjukare än andra. Alltså är det skattetrycket som gör människorna sjuka.