onsdagen den 18:e januari 2012

Läkare varnar för hittepåsjuka

Nyligen skrev DN om att den så kallade sköldkörtelsjukdomen hypotyreos 2 egentligen inte existerar. Behandlingen i form av hormonpreparat kan dessutom ge allvarliga biverkningar och leda till svåra sjukdomar.

Som dietist möter jag många som tror att deras viktuppgång kan bero på någon sköldkörtelrubbning som ger lägre ämnesomsättning. Och visst det kan vara så men det är inte speciellt vanligt. I så fall handlar det om hypothyreos, en sjukdom som orsakas av att sköldkörteln tillverkar för lite tyreoideahormoner som i sin tur reglerar ämnesomsättningen- omvandlingen av mat till energi.

DN skriver om hur en amerikansk läkare för några år sedan lanserade diagnosen hypotyreos 2, en ny påstådd hormonbristsjukdom. Lite som diabetes typ 2. Läkarens teori fick fäste och idag finns till exempel två svenska patientföreningar för hypotyreos 2 och ett medicinskt laboratorium, Scandlab, som säljer dyra urin- och salivtester som de hävdar kan avslöja sjukdomen. Företaget samarbetar med läkare som skriver ut hormontillskott som medicin.

Nu varnar överläkare Mats Palmér på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge patienter för att få hormonläkemedel utskrivna åt sig.

– Enligt min mening finns det ingen studie som styrker att den här diagnosen finns. Jag tycker det är djupt oetiskt att utnyttja olyckliga människor för att tjäna pengar på en provtagning som saknar värde, säger Mats Palmér till DN.


4 kommentarer:

Eva sa...

Intressant!

Anonym sa...

Ja och det dubbla blir ju då när de som är överviktiga tror att de då har Hypothyreos 2 och får kortison och hormoner som behandling och kortisonet i sig får dem att gå upp ännu mer...

Anna-Carin sa...

Fast det är nåt som inte stämmer i det här.. Minskad produktion av ssk-hormonerna t4 och t3, gör att hypofysen producerar mera tsh, som är hormonet som signalerar till sköldkörteln att producera mera, vilket alltså inte funkar om man har hyperthyreos, så långt kan vi ju vara överens.
men vad händer om tsh ligger lite lagom på 2-4 någonting, t4 och t3 (det fria obundna i blodet) ligger inom referensramarna MEN
jag fortfarande har alla symtom?
Jag är obeskrivligt trött och då menar jag åt zoombiehållet, med sovstunder även dagtid för att orka till sängdax.
Jag fryser, fryser, fryser, både sommar och vinter. Har 2 tröjor och långbyxor när andra går i skort och linne.
Inte tål solen, blir helt yr och illamående utan att ha fått solsting.
Har ledvärk.
har kognitiva problem, såsom nedsatt närminne, svårt att koncentrera mig (kan inte läsa en text tex), känner mig som jag befinner mig i en glasbubbla (alla sinnesintryck blir avtrubbade, t.ex. ljud hörs lite lägre och längre bort)
Då är det helt omöjligt att det har någonting med sköldkörtelhormonerna att göra, trots att det är exakt samma symtom som jag hade när tsh var högt och fritt t4 var lågt, innan jag fick levaxin..?
Istället bestämmer man att vi är deprimerade (för vi beter oss ju deprimerat, lite avtrubbade, frånvända, ointresserade) fast vi säger att vi inte är ledsna...
Eller så har vi remumatiska problem pga ledvärken. eller så har fibromyalgi för att vi har ont. o.s.v. Allt för att inte behöva säga: okey, det är något vi har missat här, det verkar som en del personer har problem att faktiskt få vägen från t3 och t4 i blodet in i cellen där den ska bilda energi i mitokontrierna...
Många blir friska med bara t3-tillägg. En del behöver stöddos av kortison. Och ja visst går man upp av kortison, men vet ni? Jämfört med att inte leva innan, så är det ett lågt pris att betala. Men vi är många, många som har återfått hälsan med t3-tillägg, antingen syntetiskt eller via grishormoner. Varför skulle vi ljuga om det? Är det inte troligare att någon mekanism i omvandlingen från t4 till t3 inte funkar i kroppen, trots att vi inte har något fint, billigt labb-test som visar det...? Nej just ja, då har ju endokrinologerna haft FEL, och det är ju jobbigt.... Bättre då att offra oss på Levaxinets altare...

Michael sa...

Ett tips ! http://gluten-celiaki.blogspot.com