fredag 27 januari 2012

Trenden vänder



Här kommer ytterligare ett tecken på att trenden vänder, bort från stabbiga LCHF-tallrikar mot mer fräscha, vegorätter (hej 90-tal!):

Coola matmorsorna Emma Hamberg och Anette Rosvall lagar grönt i senaste numret av Amelia.Jag ska testa deras friterade basilikahalloumi i helgen. Mums!

Amelia spinner vidare på nya ideal från USA med Kathy Freston och boken”Veganist, lose weight, get healthy, change the world” i spetsen. Jag skrev om den gröna vikttrenden  i ett tidigare blogginlägg redan i somras. För att återigen citera kloka Anna Britta Ståhl:

”...störst genomslag får den dietmetod som tar utgångspunkt från motsatsen till rådande kosttrend.”

Så LCHF har visst redan blivit so last year...

Nej, hörrni, nu har jag inte tid att sitta här framför datorn längre. Nu säger jag tack och hej för gott i den här tröttsamma nätdebatten. Det är dags att gå vidare både i den här bloggen och i det mer viktiga, riktiga livet. Och nu fick jag visst bråttom, ska iväg på after work med en kompis. Får väl därför avsluta med en skål på er alla LCHF:are! Eller just det, ni kanske inte kan ta ett glas vin eller en öl... utan får hålla er till... vatten...? Jaja, HEJ DÅ!


7 kommentarer:

Anonym sa...

Vatten?

Anonym sa...

Jo men starksprit går bra! Skål från ett glatt LCHF-troll! ;-)

Thomas sa...

Ha,ha, Stina- WORD!

Anonym sa...

Du är rolig du...på norska :)

Helena Sandström sa...

Kan bara hålla med och lägga till THANK GOD att LCHF redan är so last year! :-)

Mer allvarligt talat:

Som läkare märker jag att andelen patienter med höga blodfettvärden ökar. Gemensam nämnare: LCHF.

Önskar därför dig och dina dietistkollegor all lycka till inför framtiden!

Stina Nordqvist sa...

Tack Helena! :)

Anonym sa...

Jag dricker inte alkohol längre, finns andra alternativ till berusning som är extremt mycket mer hälsosamt, och t.o.m medicin.

För sakens skull, jag drack alkohol när jag åt strikt lchf. Men ju striktare lchf desto snabbare viktnedgång, speciellt fettprocent (mätte med caliper). Över tid har det blivit lite mer moderat kost, men generellt low carb. Ibland pasta men proportionellt köttfärssås med pasta, inte tvärtom. Helt enkelt för att det är gott och jag är inte eller har varit sockersjuk. Så jag behöver inte vara lika strikt som sjuka människor.

Sen tycker jag gott att man kan träna och motionera, oavsett hur nyttig maten man äter är eller hur effektivt man går ner i vikt. Visst, jag har sett många, på bloggar och i verkligheten som blivit, eller ser muskulösa genom att äta lchf.

Gammaldags mjölk och fil, fetast och ekologiskt. Överlag mycket ekologiskt, grädde, smör osv. Mycket ost, kanske mellan 1-1,5 kg per vecka. Minst 1 ekologiskt ägg per dag. Om jag äter bröd, surdegsbröd, minsta brödskivan :) och otroligt gott, inga tillsatser eller konstigheter. Nötter, helst cashew, innehåller i och för sig mycket kolhydrater, men är rika på vitaminer och mineraler. Jag äter runt 1-1,5 gram protein per kg kroppsvikt. Det är viktigt för immunförsvaret, speciellt också då jag styrketränar. Brämhults blåbär/svartvinbärsjuice, sockerbomb, men precis som med surdegsbröd är det sanslöst gott. Självklart grönsaker också. Jag anpassar mig, blir det mer kolhydrater under dagen så minskar jag dagen efter. Jag ligger aldrig över 150 gram kolhydrater, om det inte är godisdag :) Jag försöker att alltid ligga under 100 g/dag, med Brämhultsjuice och surdegsbröd. Inte så svårt.

Vissa kanske tycker det är extremt, fine, tyck det då. Jag åt strikt efter SLVs rekommendationer när jag var yngre, i takt med stigande ålder ökande vikt och mindre synliga muskler!? Ökade jag träningsmängden blev man ju konstant hungrig, samma vid minskat kaloriintag?! Så vad göra? Lchf så klart :)