fredag 20 januari 2012

Tröttsam debatt


Är det bara jag som börjar tröttna rejält på kriget om kolhydraterna? Jag tycker framförallt att det är så trist att personer som Katrin Zytomierska får ge ut bantningsböcker med "pepptexten":

"Du skall bli smal och snygg och kommer att älska dig själv och jag kommer att vara så stolt över dig och hoppas på att våra vägar korsas en vacker dag och att du då kommer fram till mig och säger "Du Katrin. Jag läste din bok och gick ner 20 kilo" och sedan kramas vi och kanske att vi till och med fäller en tår. Men nu är du fet och behöver inte alls komma fram till mig om du råkar få syn på mig på gatan för fetton är inte min melodi och jag tycker uppriktigt sagt att du är osmaklig. Dels för att du ser äcklig ut och dels för att du stör mig hur du medvetet kan förkorta ditt liv och utsätta folk i din omgivning som älskar dig för risken att du dör tidigare än du behöver. Med de orden är det dags att bli smal."

Tur att det finns kompetenta och duktiga personer som orkar stå emot och slå tillbaka med mer vetenskapliga argument, som Elisabet Rothenberg, ordförande i DRF (Dietisternas Riksförbund) i SVTs Debatt igår. Jag hoppas att hennes budskap om balans och kostens komplicerade samspel framgick. Att vetenskap och kunskap fortfarande är viktigare än sensationslysten provokation.

30 kommentarer:

Anna sa...

Håller verkligen med dig Stina. LCHF och kolhydratskriget står mig upp i halsen. Orkar inte.

Ingela sa...

Jag tycker att det är så trist att de flesta av dagens dietister är så oerhört trångsynta. FAKTUM är ju att väldigt många människor i vårt land faktiskt blir både friska och går ner i vikt när dom äter LCHF. Jag är ett av dessa exempel. Jag lider (led?) av psoriasisartrit, IBS och är fet. När jag äter LCHF så blir jag oerhört mycket bättre i min reumatiska sjukdom, min mage blir lugn och glad och jag går ner i vikt. Förnekar du och dina kollegor detta faktum? Är jag bara en drömmare som hittar på detta? Dessutom har mina kolesterolvärden blivit alldeles perfekta, vilket dom INTE var då jag gick i viktgrupp på min VC för ett par år sedan och blev tillsagd att äta mest kolhydrater. Jag skulle vilja ha en professionell förklaring på detta av en dietist som tydligen kan allt om metabolism tack!

Stefan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Josefin sa...

Jag måste säga att jag håller med Ingela. Majoriteten av dietisterna leker runt på 70-talet fortfarande. Jag själv är 23 år. Aldrig varit överviktig, har aldrig gått på "diet" MEN jag har en lättare sömnsjukdom som gör att jag är trött/sover största delen av dagen. Av en slump började jag äta LCHF då jag ändå inte gillar pasta eller ris. Och jag mår som en GUD och nu räcker det med 8 timmars sömn för mig som tidigare har varit 14-15 timmar!!! Har ökat rejält i muskelmassa och blivit skarpare i skallen. Äter gott gör man också! Det som dietisterna duckar för är ju att de flesta fortfarande rekomenderar margarin(kemisk skokräm enligt mig) och lätt produkter. Se för 100 år sen. Då åt väl alla fullfeta produkter och vad jag har läst om så var inte hjärtinfarkt, fetma, diabetes och andra sjukdomar speciellt vanliga på den tiden. Självklart åt man Kolhydrater också. Men NATURLIGA. Potatis och rotfrukter. Tillsammans med en aktivt arbete fungerar det. Men frukt endast då det var säsong. Bär under säsong och så vidare. Jag tycker alla får äta som de vill men dietisterna måste sluta vara så trångsynta!

Stefan sa...

Oavsett vad man anser om LCHF som kost så tycker jag inte att någon borde acceptera Zytomierskas framställning av feta. Det är ett hån mot alla som är överviktiga det hon skriver (jag utgår från vad som är skrivet i blogginlägget).

Det är dessutom till större skada för LCHF än nytta att hon är den mest vokala förespråkaren just nu i Sverige, LCHF-rörelsen har inget att vinna att sammankopplas med henne. Om jag drev en LCHF i klass med Kostdoktorn så skulle jag bestämt ta avstånd från de här ideerna som hon har.

Jacob E sa...

Att SVT valde att ha med Katrin Z är inte svårt att räkna ut. Hon kan vara kontroversiell, och sånt "säljer". Dock bör man hellre fokusera på hur LCHF fungerar för de som får problem när de äter spannmålsprodukter. Uppenbarligen kan man gå ner i vikt, och må mycket bättre på LCHF. Diabetiker som kan reducera, eller helt ta bort mediciner, då deras hälsa visar sig bli bättre och bestå så.

Jag kan inte hålla med dig om att Elisabet Rothenberg gav intrycket av att vara kompetent eller duktig under debattprogrammet. Hon verkade närmast desperat i sin strävan att framhäva tallriksmodellen, och när hon på slutet hänvisade till att det påverkar miljön negativt, så punkterade hon totalt all form av respekt för henne som kunnig. Att kalla de som äter enligt LCHF för "socialt avvikande" var verkligen ett bottennapp.

LCHF är inte för alla, och det är det heller ingen som säger eller påstår. LCHF innebär inte att man äter kött varje dag, utan mängden är densamma som för de som väljer att äta kolhydrater, men man väljer fett av god sort som ersätter kolhydraterna som energikälla.

Jag är inne på mitt femte år som LCHF:are, och har inga som helst problem att stå på mina ben, vilket Elisabet R påstod skulle bi konsekvensen om man avstod kolhydrater.

Om du ger dig själv tid, så kan du redan idag hitta leg.dietister ute på nätet som inte längre tror på gammal "fakta" om vad en diabetiker/överviktig mår bäst av att äta. Det har tagit till sig ny och väl verifierad vetenskap och kunskap som ännu inte riktigt har nått fram till alla.

I de 200 000 studier som Elisabet R hänvisar till, finns inga bevis för att LCHF skulle vara farligt. Däremot finns det väl dokumenterade studier av högsta klass (RCT), som visat effektivast viktminskning med råd av lågkolhydratkost.

Det är enklare att ge sig på person istället för att diskutera sakfrågan. Gör gärna ett besök på Kostdoktorn.se, och ta del av alla berättelser från de som hittat ett bättre sätt att leva sitt liv med hjälp av LCHF.

Avslutningsvis så är inte LCHF något nytt fenomen. Ger man sig själv tid, så kan man mycket enkelt hitta information och dokumentation om att denna form av kosthållning har använts förut, utan att man får problem med att stå på benen eller annat som negativt påverkar hälsan.

agnes sa...

Jag är oerhört trött på att vi hela tiden ska vara rädda för ditten eller datten. Just nu är det kolhydraterna vi ska frukta, för några dagar sedan läste jag i tidningen att man ska vara rädd för varmkorv för av det får man tydligen cancer, osv, det kommer hela tiden något nytt som ska sätta skräck i oss.

Jag äter av allt, runt hela kostcirkeln och jag är inte det minsta överviktig. Jag äter godis på fredagen men inte i veckorna, jag äter regelbundet och jag hoppar inte över några mellanmål. Tänk, så enkelt det är. Men den enkla sanningen säljer ju inte så mycket böcker, så varför försöka publicera den?

LCHF funkar för den som vill gå ner i vikt, det vet jag också men jag tror inte att det är hållbart i längden. Jag håller med dietisten i programmet som sa att det blir ett socialt handikapp. Sedan tycker jag att det rent ut sagt är sorgligt att vissa människor undviker vissa delar av kostcirkeln utav rädsla för kolhydraterna, när det inte är dessa som är skurken. Får man i sig mer kalorier än man gör av med så går man upp i vikt oavsett om de kommer från kolhydrater eller fett, så enkelt är det. Med balans och sunt föruft kan man äta av allt och hålla sig på den egna vikten som kroppen mår bra av att vara på.

Sluta istället att äta skräpmat, snabbmat, godis, läsk, saft osv. Det kan man äta på helgen och när det är fest. Laga mat från grunden, ät regelbundet och mellanmål så löser sig det mesta.

Anonym sa...

Och JAG är trött på att hela tiden få försvara mitt sätt att äta - att motståndarna till lchf inte LYSSNAR på dem som totalt har förändrat sina sjukdoms och ev vikt-tillstånd!

Jag är inte ett dugg imponerad av 4 års högskolestudier om det innebär att man därmed har ett likadant sinne som dem som en gång påstod att jorden är platt ;)

Jag har nu gått ner exakt 30 kilo, mitt blodsocker är perfekt, mina kolesterolvärden samt alla övriga värden är perfekta, min migrän är borta, mina diaréer är borta, min sjukliga trötthet är borta etc etc. Vad jag vill säga är: Who cares what you think? ;)

Ingela sa...

Agnes, vad bra för dig då att du kan äta av allt i kostcirkeln. Men alla kan inte detta. Hur svårt ska det vara att förstå?
Kalori in och kalori ut är förlegat!
Agnes det ÄR kolhydraterna som är skurken. Kolhydrater in = högre blodsocker = högre insulinhalt i blodet = fettinlagring!
Läs på!
Väldigt många människor som gått ner i vikt med LCHF har ätit MER kalorier/dag än vad dom gjorde innan och ändå går dom ner utan att behöva röra på sig mer... Förklara gärna det med din teori om kalorier.
Bla på kostdoktorn.se finns massor av information om hur kroppen/det metabola systemet fungerar.
Det är inte alls ett socialt handikapp att inte kunna äta ute med vänner. Det brukar gå alldeles utmärkt. Man ber bara kyparen att få extra grönsaker i stället för potatis och lite extra bearnaise.
Och ska man ha det som argument för att fortsätta äta kolhydrater som man inte "tål" då eller? Låter ju helt hysteriskt idiotiskt.
Och alla dessa människor som berättar om sina hälsovinster när dom gått över till LCHF, ska vi tro att dom ljuger? Det finns tusentals människor i Sverige som har ätit LCHF i flera år och som mår mycket bättre, gått ner i vikt, kunnat sluta med mediciner och som har perfekta blodvärden på alla sätt. Är alla dessa människor undantag då?
Jag är ledsen, men ingenting idag tyder på att man plötsligt skulle bli jättesjuk av att äta LCHF. Det finns så många som ätit så i flera år. Ex Dr Andreas Eenfeldt, Dr Annika Dahlqvist m.fl

Stina Nordqvist sa...

Det blev visst en intressant och något tröttsam debatt även här i min blogg. Jag står fast vid min åsikt och lutar mig mot min utbildning och vetenskapligt beprövad kunskap.

Sen är det ju också så att alla inte behöver tycka lika, ni som gillar LCHF får gärna fortsätta med det men försök inte att omvända mig, jag är smartare än så.

gunilla sa...

...men snälla Stina! Det handlar inte om att omvända dig, det handlar om att föra in mera kunskap, att titta på ett problem från nya vinklar, att våga lyssna på de med andra erfarenheter än det som skolan lärde ut. Visa att du är smart och ta till dig av all kunskap som finns, bl.a i inläggen ovan. När jag undervisade på högskolan, var förutom att kunna läsa vetenskapliga artiklar kritisk granskning också en viktig del i ämnet Forskning och utveckling. har det tagits bort helt i dietistutbildningen?

Stina Nordqvist sa...

Nej Gunilla, den kritiska granskningen är ju ett fundament i såväl dietistutbildningen som i andra studier på högre nivå. Vad har du själv gått för utbildning?

gunilla sa...

Eftersom jag undervisat på Högskolan har jag naturligtvis en högkoleutbildning med bl.a 20poäng i FoU, men det är ointressant i sammanhanget. Intressant är hur du som yrkesverksam dietist tar till dig ny kunskap och hur du bemöter de du råder i din yrkesroll. De flesta av oss som mår bra av LCHF lutar oss också mot vetenskap och beprövad erfarenhet, bl.a vår egen erfarenhet av livsmedelsverkets kostråd som inte fungerade på oss, men också rapporter från oberoende forskare. Varför tror många av er dietister att vi ljuger när vi berättar om våra hälsovinster, rep. vad som hände när vi följde de officiella råden? Varför inte acceptera att det finns människor som inte mår bra av kolhydrater, och att LCHF är en utmärkt kost för oss.

Ingela sa...

Stina!

Tycker du att det är smart att luta sig mot förlegade gamla kunskaper som du förvärvat för åratal sedan då det kommit så mycket ny forskning på området de senaste åren? Tycker du att det är smart att blunda för att bla WHO gick igenom i stort sätt all forskning angående det mättade fettets så kallade farliget 2009 och då konstaterade att det fanns INGET som bevisade detta? Tycker du att det är smart att blunda för alla redovisningar från hundratals, kanske tusentals människor om hur vikt försvinner och hälsan kommer tillbaka?

Du tycker att du är för smart...?
Stackare... Byt yrke!

Du får ursäkta men jag blir så frustrerad.
Har du överhuvudtaget ens försökt att sätta dig in i vad LCHF faktiskt är? Varför ska det vara så svårt att kunna tala om för dina överviktiga och sjuka patienter att det faktiskt finns en metod dom kan testa? Du behöver inte säga "Ät så här" men du kan ju tipsa patienter att prova att äta LCHF under en tid och se hur det fungerar för just denne patienten? Det kan väl aldrig vara fel? Jag trodde faktiskt att dietister var utbildade för att kunna rekommendera olika sorters "dieter" för att hitta det som passar patienten bäst. Men du verkar leva i föreställningen att ALLA kan äta ALLT, ALLTID, bara i olika mängd.
SUCK!

Stefan sa...

Ingela. "Agnes, vad bra för dig då att du kan äta av allt i kostcirkeln. Men alla kan inte detta. Hur svårt ska det vara att förstå?
Kalori in och kalori ut är förlegat!
Agnes det ÄR kolhydraterna som är skurken. Kolhydrater in = högre blodsocker = högre insulinhalt i blodet = fettinlagring!
Läs på!"

Först, kalori in/kalori ut är inte förlegat. Det är däremot grovt förenklat och i många fall felbeskrivet. Ingen kost (LCHF inkluderat) kan gå runt hur kroppen hanterar energi. Men för att förtydliga så kan olika sorters kost fungera på aningen olika sätt. Men ingen kost får kalorier att magiskt försvinna.

Sedan det där med kolhydrater. Man kan äta massor av kolhydrater utan att man lägger på sig en massa fett och det går även utmärkt att bränna fett när man äter kolhydrater. Det finns dock massor av variabler som gör det ogynnsamt för en person som önskar att gå ned i vikt att äta en stor mängd kolhydrater. Men nej, kolhydrater stänger inte av fettoxidationen i friska människor. Det är inte en av/på knapp vi pratar om här. Sedan så är det aningen synd att vi jämt ska klumpa ihop kolhydrater i en och samma stinkande smetig hög, det är stora skillnader på kolhydrater och kolhydrater (fast egentligen mer den formen de kommer i, tänk potatis mot sockerbit)

Sist, LCHF är en ypperlig kost enligt mig, oavsett mål med den. Jag äter efter LCHF principer, runt 20E% från kolhydrater, dock så skulle jag kalla min nuvarande kost för högprotein.

jh sa...

Hej Stina,

Jag håller helt med dig om att var och en får tycka som den vill vill. fast jag får ju inte intrycket av att du egentligen tycker så:) t ex skriver du saker som "jag är smartare än så" ovan. Sen undrar jag ju vilket debattprogram du sett för inte går det väl att tycka att Rothenberg gav ett sansat intryck, eller verkade ha koll på argumenten i SVTs debatt.

Anonym sa...

Stina Hur kan du skriva att det blev en tröttsam debatt på din blogg , Just det talar för att du bara vill leka med likasinnade och inte är öppen för oliktänkande eller att lära sig av andra .
Marita

Stefan sa...

Anonym: Tycker inte du att Zytomierska förstör debatten med texter som den Stina refererar till?

Är det ingen LCHF:are här inne som tycker att det Zytomierska har skrivit är helt befängt illa? Jag börjar bli lite orolig.

Hellstream sa...

Stefan: Zytomierska är en idiot i alla sammanhang. men i det här fallet är hon ett bra exempel på hur man kan gå ner i vikt och träna på LCHF-diet. Att hon dessutom är jäkligt slagfärdig är i detta fall en bra egenskap...

Stefan sa...

Hellstream: Jag är inte övertygad. Jag tror Zytomierska gör med skada än nytta för LCHF som kost. Hon är en väldigt dålig förebild helt enkelt. Och om hon blir i en större grad associerad med LCHF för det svenska folket så kan man se trovärdigheten gå upp i rök.

Anonym sa...

Men, bara för att zytomirska har sina uttryck och åsikter behöver väl inte jag som också äter lchf stå upp för hur hon uttrycker sig. Lika lite som att jag måste sympatisera och dela hennes politiska åsikter eller religiösa åskådning. Det, anser jag, är en helt annan debatt. Före hennes medverkan i debatt visste jag inte mer än att hon gett ut en bok som jag inte läst. Efter programmet har jag förstått att det också finns en blogg som jag inte heller läst.

Stefan sa...

Anonym: Nu utgår jag från att det är samma "Anonym" jag pratar med här inne. Rätta mig om jag har fel.

Nej självfallet behöver inte du stå upp för vad Zytomierska säger, men att helt ignorera hennes text när det är huvudpoängen i Stinas inlägg? Jag tycker det är intressant att ingen verkar reagera på denna grovt provocerande text men hugger direkt på att Stina har en annan åsikt i "kostkriget", vilket faktiskt borde gynna framstegen i den debatten. Det är debatten som kommer föra oss framåt i sammanhanget, inte fula grova påhopp ala Zytomierska.

Sedan kan man också föra tesen att inga verkar mer övertygande om deras absoluta sanning än många av de som praktiserar LCHF, till den grad att de inte verkar ta till sig någon ny/gammal kunskap heller, utan enbart vad Kostdoktorn/Gary Taubes säger.

Jag tycker det är tråkigt att debatten förs på den här nivån, Stina är även hon skyldig till det absolut (här läst hennes andra blogginlägg ... bålgetingar?), men om vi ska gå framåt så behöver vi två parter som framför sina argument sakligt, inte som idioter (Zytomierska)

Anonym sa...

Till Anna kommentar nr #1

Skaffa dig en egen röst, en egen uppfattning, ett eget liv istället för att sitta klistrad som Stinas svans här på forumet. Patetiskt hur du slickar röv i varenda topic Stina skriver.

Gräddkanna-Johanna sa...

Katrin Z var en idiot innan hon började med lchf, och hon är en idiot fortfarande. Hennes kommentar om feta var motbjudande men jag väntar mig inget bättre från henne. Hon är en dålig förespråkare för en bra kost.

LCHF skapar inga mirakel, bara bättre hälsa i största allmänhet. Fler och fler upptäcker att mormorsgenerationen hade rätt: slopa potatis och bröd om du vill gå ner i vikt, smör och grädde ger fin hy och fungerande mage. Ägg är gott och nyttigt osv. Men att kräva att lchf-dieten även ska göra vulgärkrönikörer till sansade debattörer är väl att begära lite väl mycket av en kost? Undrar om det inte är ni "anti-fettare" som utnämner lchf till en sekt och religion?

Själv är jag nöjd med att äta gott och att ha blivit av med 20 kg (som jag kämpat med i nästan tjugo år). Att mina eksem också blivit mycket mycket bättre är en extra bonus efter ett års lchf.

Men,
jag tänker varken bättre eller sämre än innan, är lika morgontrött som innan och arbetar kvar i samma kneg med samma lön som innan. ;-)

Anonym sa...

Säga vad man vill om Katrin men hon är i alla fall ärlig med vad hon tycker om överviktiga/feta personer som mig själv.
Det är värre med de som tycker likadant som Katrin men inte vågar stå för det.

Anonym sa...

Precis, såna som Ktrin Zytromiska borde låsas in någonstans och få RÄTT kostutbildning så hon förstår att fett är farligt och att man faktiskt kan banta på gelehallon också för det spelar ingen roll bara man förbrukar det man äter.
Som dietist tycer jag ALLA borde läsa minst två veckors näringslära i grundskolan, då skulle vi slippa LCHF och andra konstigheter.
Förstår inte diabetikerna att något är HELT galet om inte insulinet längre behövs? De är ju sjuka och måste ta sitt insulin. Världen har blivit upp och ned pga LCHF.
Eva-Lena

Anonym sa...

Ja-a du Eva-Lena, du är verkligen rolig, eller om du är ironisk - kan inte riktigt avgöra vilketdera. Men dagens goda skratt i alla fall, tack för det :)

Och om du mot förmodan är seriös i din kommentar (vilket verkligen vore skrämmande), undrar jag om du också läser astronomi med en geocentrisk världsbild som utgångspunkt?

Må gott och ha det bra
//Jonas

Anonym sa...

Eva-Lena! Nu går skam på torra land. Kan bara hålla med Jonas i det han skriver men vill ändå avlägga en mindre avhandling personliga kommentarer till ditt inlägg :)
Hur kan du som dietist ta Rössners uttalande om att man kan banta med gelehallon i din mun (dubbel koppling där;) och tro att du ska bli tagen på allvar? Hoppas INTE du har det som argument till dom som kommer till dig för rådgivning eller behandling för då rekommenderar jag å det bestämdaste att dom ska söka sig till en annan vårdenhet. Snacka om att idiotförklara individer med sånt raljerande. Är det din egen oförmåga att inse faktum att kost kan och bevisligen får folk att inte behöva ta insulin längre som får dig att skriva som du gör eller jobbar du som lobbyist för något läkemedelsföretag? Man kan ju undra.

Det finns idag alternativ till kost som inte går helt hand i hand med socialstyrelsens i många fall utdaterade och ofta kraftigt avgränsade rekommendationer. Kika lite på vad Eenfeldt skriver och försök hålla ett öppet sinne.

Har flera vänner som börjat med LCHF efter nästan ett helt liv av kraftig fetma. Den ena har tappat 21 kg sedan början av oktober 2011 och en annan kvinnlig bekant har sedan augusti 2011 tappat över 40!!! kg. Vilka hjältar dom båda är. Och deras gemensamma nämnare i sin framgång är (trumvirvel...) LCHF! Mindre trötta, gladare, piggare i allt dom gör etc.

Avslutningsvis, trots hårda ord i detta inlägg så tror jag nog att du menar väl men du har ett konstigt sätt att se på saker och ting. Världen har inte blivit upp och ner, du måste bara sluta stå på händer...

Mvh Mikael

Anonym sa...

Elisabet Rothenbergs rabiata beteende gick inte hem hos mig iallafall. Blir man så ilsk av att äta max 200 gram animaliskt protein per vecka? Ni som håller med henne får mer än gärna kritisera lchf, jag slutar inte äta mättat fett och börjat äta mer kolhydrater för det. Men när en av Sveriges högsta dietister står och snackar om att vi ska äta max 200 gram animaliskt protein per vecka, pga miljön? Sjuka människors hälsa då? Och vilka 200 000 studier pratar hon om? Dessa vill jag gärna se.

//Thomas Berglund

Anonym sa...

Citatet här är ur American Journal of Clinic Nutrition Jan 2010. Sammanfattningen: ” För varje fem procent som energiintaget flyttar från mättat fett till snabba kolhydrater ökar risken för hjärtinfarkt med 33 procent, rapporterar forskarna bakom studien. Samplingen här är 53000 medelålders som följts under 12 år!” Säkerheten är alltså betryggande.

Läs Dr Sophie Hexeberg - norsk läkare som skrivit en intressant bok baserad på 35 fallstudier 'Nytt liv m riktig mat'. Läs Prof Martin Ingvar - hjärnforskare 'Hjärnkoll på vikten' i vilken han visar var i hjärnan 'sockersuget' uppstår o likställer beroendet med alkohol, nikotin, opium mm. Läs också Dr U Ravnskov ’Fett o kolesterol är hälsosamt’ i vilken han med ca 600 vetenskapliga referenser fullständigt massakrerar sånt som prof Hellenius från Karolinska företräder. Läs på fineli.fi om du vill veta vad som ingår i den föda du äter. Läs ’Döden i grytan’ o ’Äkta vara’ av bla Mats-Eric Nilsson

Som du förstår är jag besviken på alla läkare som skriver ut statiner o sockersjukemediciner på tok för mkt. Kostar samhället/oss alldeles för mkt i onödan vilket filmen 29billion.com på 4 minuter tydligt utvisar. Sanningsenlig information till kunder o patienter vore bättre så att dessa själva kan ta ansvar för sin hälsa. "Det är din hälsa - inte doktorns!"

Tag bort Diabetes o kalla sjukdomen för SOCKERSJUKA som den hette från början. De sockersjuka tar ju prov på sockerhalten i blodet för att avgöra medicindosen