måndag 13 februari 2012

Coq au vin

I helgen bjöd vi över våra trevliga grannar på Coq au vin. Perfekt vintermat. Grytor och soppor är smarta val för både kroppen, miljön och plånboken. Om du tillagar på råvaror som är i säsong. Nyttighetsaspekten får du genom att inga vattenlösliga vitaminer kokas bort. Smak och näringsvärde koncentreras. I det här fallet fick vi även i oss lite extra antioxidanter genom rödvinet (även det som dracks i glas då...)

Vi gick efter det här receptet- Gordon Ramsay´s Coq au vin. Och i ärlighetens namn var det ju David, min sambo, som gjorde det mesta. Dock styckade vi inte kycklingen själva- som Gordon Ramsay tipsar om. Blir ju förstås billigare men här går det ju också lika bra att köpa färdiga kycklingdelar, inga bröstfiléer dock utan smakrika lårfilé + lårklubbor (som även har högre fett och järnvärde).Vi skippade även konjaken som står med i receptet.

Till Coq au vin-grytan serverade vi bröd (typ grekiskt lantbröd) och till efterrätt blev det mjölkchokladmousse med mandelkrokant, toppad med hallon- och anissås (lägger även ut det receptet här i bloggen snart).

Bild: BBC Good Food

2 kommentarer:

Eva sa...

Mmm, bra tips. Återkom gärna med efterrättsrecept också!

Anonym sa...

Men Gordon Ramsey är väl knappast dietistvänlig?!