torsdag 16 februari 2012

Stinas kyckling

Idag improviserade jag lite och uppfann en god (och ganska nyttig) kycklingrätt. Lite mycket kyckling i bloggen nu kanske men det är ju så gott. Och är det KRAV-märkt kött känns det dessutom lite bättre för samvetet.

För ca 4 portioner behöver du:
800 g kycklinglårfilé.
3 morötter
4 tomater
2 vitlöksklyftor
1/2 citron
1 kruka färsk bladpersilja
2 dl matlagningsgrädde
ca 1 dl prästost (eller annan lite starkare ost)
Salt och peppar
Grillkrydda
Basmatiris

Gör så här: Koka ris. Bryn kycklingen, krydda med lite grillkrydda, salt och peppar.Lägg i ugnsform, halvera tomaterna och skär smala morotsstavar, hacka vitlöken + persiljan. Blanda kycklingen med grönsakerna. Riv över citronskal och pressa citronsaft över. Häll över grädden, toppa med ost. In i ugnen ca 15-20 min. Servera med ris. .

Ät och njut! :)

PS. Skriv inga blogginlägg medan kycklingen står i ugnen, kan resultera i bränd persilja... *Nu vis av erfarenhet*

5 kommentarer:

Eva sa...

Hihi, verkligen "stinas kyckling"! :-)

Eva sa...

Hihi, verkligen "stinas kyckling"! :-)

Anonym sa...

Tycker du ska byta ut "lightgrädden" till fullfet/vispgrädde och vad steker man kycklingen i? Smör hoppas jag.Vi kan väl skippa riset också när vi ändå är i gång?

Gräddkannan sa...

Anonym, du ska inte ha så stora krav på Stina! Jag tycker hon gör mycket mycket stora framsteg. Från mjölk till matlagningsgrädde, det du! Snart blir det nog litta smör också - och en liten varning för riset för diabetiker och överviktiga, vänta du bara!

Spock sa...

Skippar man riset så är detta faktiskt LCHF. Lite roligt med tanke på hur kritiskt du har varit mot LCHF.

Ser riktigt gott ut dessutom, så jag får väl ta och testa det. Fast jag ersätter riset med broccoli förstås.