onsdag 7 mars 2012

Matkriget...

Är egentligen så innerligt trött på matkriget men måste bara kommentera Maj Lis Hellénius uttalande i DN. Det är ju inte klokt att hon som forskare får påhopp och hotmejl från LCHF-are. Vad är det för värld vi lever i? Forskare hotas och provokatörer som Katrin Z hyllas som "expert" och får ge ut (mobbnings-) bok. (Som förövrigt får en intellektuell totalsågning här. Så bra.).

Orkar inte.

Men en sak som Maj Lis Hellénius tar upp och som jag tycker är viktig är det här:

"Vi forskare har inte varit särskilt duktiga på marknadsföring och kommunikation. Vi garderar oss ständigt och säger ”å ena sidan” och ”å andra sidan”. Enkla, raka budskap är det som går hem."

Precis så är det, ju mer du kan om ett ämne desto svårare blir det. Betydligt fler gråzoner än svart och vitt. Och det är därför kommunikation är så viktigt. Jag kommer utveckla mina tankar (som jag påbörjade här) i kommande inlägg.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Erkänner du då Stina att man inte heller kan vara svart och vit angående LCHF? Och varför har du inte prövat själv? Gör det innan du uttalar dig!

Stina Nordqvist sa...

Anonym, suck... Det är ju ungefär som att säga att man behöver testa droger innan man uttalar sig.

Anonym sa...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win"

- Ghandi

Thomas sa...

Stina, det är ju bara att se med egna ögon och sedan bedömma vem man vill lita på:

Tokstollarna med Årets Förvillare och tonårsbitchen Katrin å ena sidan eller forskare, experter, tunga namn och myndigheter med auktoritet å andra sidan.

Jag lovar dig att matkriget snart är utkämpat med LCHF-gänget som stora förlorare.

Anna sa...

Shit, vilken bra diss av Katrins bok :-) Verkligen otroligt dåligt av Lind & co att släppa igenom ett sådant urdåligt manus...

Anonym sa...

Vad är det som är så motbjudande med LCHF att du jämför det med droger?

Att äta mera sallad och grönsaker istället för pasta, potatis och spannmål kan väl ändå inte vara så farligt, eller? Du förespråkar väl själv att äta nyttigt i form av grönt?

Och vad går vi i så fall miste om, tycker du, genom att lämna bort dessa?

Veronica Eriksson sa...

Jättebra inlägg!

Spock sa...

Så Stina förklara för oss varför det är dåligt att byta ut Potatis med Broccoli?

Vilka näringsämnen går man miste om?

Stina Nordqvist sa...

Spock, både broccoli och potatis är jättebra livsmedel. Potatis mättar (genom stärkelserika kolhydrater), ger järn och C-vitamin. Från broccoli får vi fibrer, folsyra (B-vitamin) en del järn och en mängd viktiga antioxidanter.

Jag anser inte att något livsmedel ska förbjudas, jag gillar inte pekpinnar. Istället gäller det att tänka balans.

PS. Jag åt broccolisoppa igår och idag blir det nog potatisgratäng.Gillar båda.

Spock sa...

Fast nu frågade jag vad problemet med att byta ut potatis med broccoli, vad jag bör komplettera med för en komplett måltid.

Tex Kyckling, gräddsås och broccoli.

Vad saknas?

Stina Nordqvist sa...

Spock, problemet är att du frågar om en måltid som är ryckt ur sitt sammanhang. Kyckling och broccoli är i sig bra livsmedel (gräddsås kan också vara helt ok beroende på mängd) Men vad äter du i övrigt under dagen, frukost, lunch,middag,mellanmål? Rör du på dig- motionerar? Har du ett stillasittande eller aktivt jobb? Och kanske ännu viktigare- hur ser just ditt energi- och näringsbehov ut? Hur gammal är du? Behöver du gå ner eller upp i vikt? Först behöver du svara på de här frågorna, därefter kan jag ge dig ett svar om ifall något saknas i den måltid du ger exempel på.

Catarina H sa...

Bra jobbat, jag gillar din sida! Håller med om att livet aldrig är svart eller vitt och inte heller nutrition eller forskning.

Spock sa...

Är väl inte intresserad av energibehovet eftersom den lilla övervikt jag har går stadigt nedåt med denna typ av mat.

Utan är det något jag missar för att jag inte äter potatis, utan broccoli istället.

Angående gräddsåsen, så består den ungefär (per portion) av 1dl vispgrädde, lite buljong och vitpeppar.

Stina Nordqvist sa...

Ja Spock, i det här fallet skulle det väl vara C-vitaminet då men det kan ju jämna ut sig om du tex äter en apelsin eller kiwi till frukost. Sedan skulle jag ju rekommendera att du bytte ut vispgrädden till matgrädde eller turkisk yoghurt/ alt tog en mindre mängd om du vill gå ner i vikt.

Anonym sa...

Nu är det ju faktiskt så att broccoli innehåller mer c-vitamin än potatis, så du borde ju snarare hylla detta initiativ, inte sant?

Stina Nordqvist sa...

Ja, anonym per 100 gram möjligtvis men inte portionsmängd. Åtminstone traditionell portionsmängd- ej LCHF. Men nu är diskussionen inne på en sådan ointressant detaljnivå- jag tror att ni förstår min poäng- det är helheten, individanpassat och balans som är viktigt i sammanhanget.

Björn Hammarskjöld sa...

Stina,
du har fått en mängd utomordentligt fina fallbeskrivningar här på din blogg av personer som öppet och ärligt berättar att de ersätter de giftiga kolhydraterna med nyttiga animaliska fetter. Och dessa personer mår alldeles förträffligt.
Sedan har du din gamla hejaklack som aggressivt hackar på dessa fina fallbeskrivningar.
Se på barn som äter överskott på kolhydrater, de blir speedade och aggressiva.
Slutsatsen man kan dra då är att din hejaklack verkar äta för mycket kolhydrater, det är troligen därför som de är så aggressiva.
Sedan återigen, lär du dig inget av dessa generösa fallbeskrivningar som berättar sanningen för dig? Det är faktiskt så att den bästa lärare som vårdpersonal har är just patienterna, om man vågar lyssna på patienterna.

Stina Nordqvist sa...

En sista kommentar till Spock: det du missar är väl framförallt smakupplevelsen, det känns ju som att kyckling och gräddsås går mer hand i hand med potatis.

Överhuvudtaget tycker jag att bra mat ska vara god mat. Det behöver inte vara så krångligt. Slappna av och skippa pekpinnar och tänket kring "förbjuden" mat. (Stress i sig kan ju leda till viktuppgång och bukfetma...)

Wille sa...

90 gram broccoli ger dagsbehovet av C vitamin. Personligen tror jag att man överskattar betydelsen av C, speciellt jämfört med flera andra viktiga näringsämnen. LCHF kost innehåller ofta mer av Selen, D, B-12, n-3 osv. C kanske behövs i större mängd om man äter mer lättoxiderade vegetabiliska fettsyror.

Stärkelse blir druvsocker redan i munnen. Inte tror jag att mättnaden blir så lång när man tittar på blodsockerkurvan. Min typ-2 kompis fick ett blodsocker på 33 på ett par potatisar. Visst är det inte så stor mängd, men det räcker bra med broccolin för de flesta (som har stillasittande jobb)