fredag 23 mars 2012

Livsfarliga vitaminpiller?


Igår spred DN och flera andra tidningar skrämseljournalistik om vitamintillskott, "Vitamintillskott kan ge tidigare död". Baserat på en dansk studie, en sammanställd analys av 78 mindre studier. (Där kanske en var den här, som DN har skrivit om tidigare, då med rubriken "Vitaminer kan öka dödsrisk").

Här handlar det alltså om att syntetiskt framställda vitaminer, speciellt om du tar mycket av en sort, tex enbart A- eller D-vitamin (just överskott av betakaroten, förstadium till vitamin A, har visat samband med ökad dödlighet i cancer och hjärt-kärlsjukdom i flera studier, tex en finsk studie om lungcancer, se PubMed). Just A, D, E (och K)- vitmaminer är fettlösliga, överskottet lagras i levern och är svårare för kroppen att göra sig av med än vattenlösliga vitaminer, B-vitmaminer och C-vitamin (där du helt enkelt kissar ut överskottet ). Mer info om olika vitamingrupper, källor i maten osv hittar du i min vitaminguide.

Min kommentar:
Som vanligt gäller det att ta den här typen av skrämseljournalistik med en nypa salt. Något även DN gör i det här stycket, den dramatiska rubriken till trots:

- Jag tycker att man kanske drar lite väl stora växlar på den här sammanställande analysen. Livsmedelsverkets rekommendationer står sig, alltså att man ska vara återhållsam med stora vitaminer till stora patientgrupper, säger Bengt Ljungberg, seniorexpert hos Läkemedelsverket, till DN.


Dock lite oklart med vad som menas med "stora vitaminer"...

Jag tänker så här:
  • Var försiktig med/undvik egna experiment med tillskott av främst fettlösliga vitaminer (A, D, E, K). Ät i så fall en kombinerad vitamin/mineraltablett som inkluderar samtliga vitamin- och mineralgrupper i en dagsdos.
  • Håll dig ännu hellre till naturliga vitamintillskott, det vill säga vitaminer i maten (se min vitaminguide ovan). Det är svårt att överdosera vitaminer genom vanlig mat.
  • Se till att du äter varierat och balanserat så att du får i dig rätt mängd av olika vitamingrupper. Personer i riskzon för vitaminbrist är äldre, veganer, unga tjejer och killar som bantar och övriga som går på extremdiet. Ät istället lagom mängd frukost, lunch, middag och ett par mellanmål varje dag med jämn balans av protein, fett och kolhydrater.Och välj gärna mat som är rik på fullkorn, frukt och grönsaker, så får du vitaminerna på köpet (tänk många olika färger = många olika vitaminer).


1 kommentar:

Anna sa...

Bra att få din, mer sansade vinkel på det hela :-)