måndag 26 mars 2012

Nyttiga popcorn



Igår rapporterade Aktuellt, SVT, om att skalen i de majskärnor som bildar popcorn är nyttiga. Ny forskning, presenterad av Joe Vinson, forskare vid University of Scranton i Pennsylvania, visar att popcornskal innehåller mycket höga halter av nyttiga antioxidanter, polyfenoler som kan skydda mot bland annat hjärtkärlsjukdomar och cancer.

”Popcorn är en näringsmässig guldklimp” enligt forskarna, som presenterar sina resultat vid Amerikanska kemisamfundets möte i helgen, enligt reportaget i Aktuellt.

Min kommentar
SVT skriver här att popcorn är nyttigare och innehåller mer antioxidanter än frukt, det beror ju på mängden vatten, nivån av antioxidanterna är hög och koncentrerad i popcorn på grund av lågt vatteninnehåll. Frukt innehåller ju nära 90 % vatten som späder ut antioxidanterna.

Dock innehåller popcorn poppade i mikrovågsugn och kastrull ändå en relativt hög mängd fett och salt. Varmluftspoppade popcorn (som tex finns på bio) är i så fall ett mer fettsnålt alternativ (och det var just den sortens popcorn som undersöktes i den aktuella studien).

Den här nyheten toppade jag för övrigt  Netdoktors nyhetsbrev med idag.

4 kommentarer:

Thomas sa...

Ah, vilken trevlig nyhet tycker jag. Fredagsmyset är räddat! Och biomyset.

Anonym sa...

Du missade kolhydratsaspekten Stina, popcorn är ett riktigt dåligt alternativ ur LCHF-synpunkt (det skulle väl i så fall vara en liten mängd av de med smör på). Själv mumsar jag på babybel-ostar och torkat kött till bion.

Stina Nordqvist sa...

Ja, anonym, alla är vi olika. Torkat kött låter... sådär...alltså. Jag håller mig nog till mina popcorn (med helt ok kolhydratinnehåll om du äter relativt liten mängd och beroende på vad du äter i övrigt under dagen, om du tränar osv. Gäller ju det mesta.)

Eller saltlakrits. I love saltlakrits.

Anonym sa...

Men tänk då lite mer...

Netdoktor och Aktuellt/Svt förmedlar följande visdomsord:

Igår rapporterade Aktuellt, SVT, om att skalen i de majskärnor som bildar popcorn är nyttiga.

...popcornskal innehåller mycket höga halter av nyttiga antioxidanter, polyfenoler som kan skydda mot bland annat hjärtkärlsjukdomar och cancer. 

”Popcorn är en näringsmässig guldklimp”, säger forskarna... 

Källa: netdoktor och Svt.se 

Antag att vi synar påståendet från en annan synvinkel. Majskorn blir inte popcorn utan att upphettas i olja. Fineli.fi redovisar tre olika varianter av popcorn, Micro popcorn, Popcorn och Popcorn matolja. Alla tre innehåller någorlunda likvärdiga mängder av energi, kolhydrater och fett, men skiljer sig åt vad gäller fettsyrasammansättningen. 

Först vill jag påminna om att alla fleromättade fettsyror, inklusive omega-3 och omega-6 är känsliga för oxidation, härskning, i en långt större utsträckning än enkelomättade och mättade fettsyror. Du har förmodligen lärt dig att man skall vara mycket försiktig vid användning av trassel och linolja vid målning. En trasselsudd med linolja kan självantända om det får ligga öppet. Intressant nog beror det på linoljans innehåll av just oxidationsbenägna fleromättade fetter. 

I Popcorn matolja utgörs mer än 1/3 av hela fettmängden av just dessa oxidationsbenägna fettsyror! Om nu observationen att popcornet är rikt på antioxidanter är korrekt så återstår ändå frågan om det räcker till för att hindra att fettet i popcornet härsknar, blir det en positiv nettoeffekt?

Sedan återstår frågan om omega-6 och omega-3-fettsyrorna balanserar varandra i rimlig utsträckning. Omega-6 räknas som i huvudsak inflammatoriskt och omega-3 antiinflammatoriskt. Som tumregel bör de balansera varandra, i vart fall bör inte n-6/n-3 vara högre än 4.

Enligt fineli.fi är n-6/n-3 för Micro popcorn = 50, för Popcorn = 20 och för Popcorn matolja = 4.6. Den senare balansen är OK, men totalmängden rekordhög, mer än 11g per 100 gram popcorn.

Så den kritiska frågan återstår att ställa och besvara, skyddar popcorn mot hjärtkärlsjukdomar och cancer?