onsdagen den 25:e april 2012

Motion ger bättre hjärna


Igår sprang jag för första gången enligt C25K (Äntligen!) (Eller sprang och sprang, gick ju mest- men i rask takt- helt enligt C25K-programmet) - som jag även hittade som app för iPhone som dessutom mäter sträckor- dock är ju iPhonen lite tung- så kan bli jobbigt om man springer längre fram i sommar och ej har jacka med fickor, men men...)

Blev lite extra peppad av den här artikeln i The New York Times- How excercise could lead to a better brain

Hittade också bra tips om löpteknik för nybörjare här

Det gäller alltså att tänka lite extra på:

Löpteknik
• Fram med bröstet och sträck på ryggen.
• Löp med höften högt. För att få in rätt höftläge kan du i stillastående spänna skinkorna och försöka rotera nedre delen av bäckenet framåt-uppåt. Många löpare har svårt att hitta rätt höftläge beroende på stramhet i höftböjarmuskulaturen eller dålig bålstyrka. Motmedlen heter regelbunda töjningsövningar för ljumsk- och höftparti resp styrkeövningar för mage och rygg.
• Sträva efter att underbenet rör sig in under kroppens tyngdpunkt i fotisättningen. På så sätt undviker du att överdriva steglängden, landa alltför markant på hälen och bromsa dig själv. Sträva efter att löpa tyst och skapa fart genom ett distinkt, snärtigt frånskjut.

I korta drag: Håll ryggen sträckt, sänk axlarna, lyft blicken och låt armarna pendla vid sidorna (inte framför kroppen).

Och ett tips från en kompis som är van löpare om andningen, vid håll: Andas naturligt under löpningen, både med näsa och mun- det som krävs allmänt under löpningen- kroppen sköter det naturligt. Om du får håll: andas djupt, med magen. Grund och snabb andning kan förvärra håll. Att plocka upp en pinne eller en sten och hålla i kan hjälpa för att ta bort fokus från "hållkänslan".

Bild: NY Times

3 kommentarer:

Jennie sa...

Bra där! c25k är jättebra, snart springer du non stop!

Marie KJ sa...

Jag är på vecka 4 dag 2 och det går så himla bra! Däremot är appen lite "knäpp" Jag måste ha den " öppen" annars stannar den och rösten bryts ofta. Å andra sidan hör man ju trudelutten så man fattar ju att man ska börja gå/springa. Lycka till!

Stina Nordqvist sa...

Tack, Marie KJ! :) Kul att det går så bra för dig! C25K-upplägget är ju väldigt bra men håller med dig om att appen är sådär. Jag använder nog hellre RunKeeper för att mäta sträckan och så vanlig klocka/timer.

Keep up the good work!