onsdag 4 april 2012

Påskpresent

Igår när jag var i vår vanliga mataffär blev jag nästan lite chockad över satsningen på påskägg i godishyllan. Enorma, plastiga Hello Kitty och Cars-ägg, fyllda med säkert 1 kg godis. Dyra var de också, 130 kr...

Det är ju synd att ta i så. Jag lovar att barnen blir minst lika glada för ett mindre påskägg med kanske bara 1-2 hg godis.

Själv kommer jag fylla det här, traditionella påskägget med små presenter istället för godis till min tvååring. Hon blir överlycklig över till exempel vanliga plåster, ballonger och hårsnoddar. Godis har hon inte fått smak på (än...?) vi köpte lite lördagsgodis för ett tag sen och istället för att äta lekte hon med godiset :)


Det här blev min egen påskpresent: 

Glad påsk!

5 kommentarer:

Josefin sa...

Verkligen helt sjukt med godisupptrappningen i affärerna inför påsk. Bor vi i USA/Candyland eller?

Själv gör jag eget påskgodis till mina barn- enkla chokladbollar i miniformat är favoriten.

Jennie sa...

Håller med och tycker riktigt illa om de plastiga Hello Kitty och Cars-äggen, inte minst för de speglar en trist könsuppdelning dessutom...

Anonym sa...

Hej Stina, här kommer en förfrågan som är väldigt malplacerad, men skriver in den här i alla fall då detta är ditt senaste inlägg. Eftersom kostdebatten fyller tidningsuppslag till höger och vänster, och debatten går het över vad som är rätt och fel inom kost och näring - så var uppdaterar du som dietist din syn på saken och varifrån härstammar de råd du ger åt de "klienter" du själv har? Jag menar, vi blir väl aldrig fullärda så någonstans måste du väl förkovra dig gissar jag?

Ha en skön påsk Stina, samt alla andra bloggläsare :)

Stina Nordqvist sa...

Hej Anonym, jag tycker att jag svarar på exakt alla dina frågor och speglar matdebatten här i min blogg. Har du läst bakåt, föregående inlägg? Speciellt i inlägget "Dietistens syn på saken" (googla) min grundutbildning kommer från Uppsala Universitet, jag uppdaterar enligt nya studier som jag dubbelkollar via PubMed. Glad påsk!

Anonym sa...

Hej igen Stina, ville inte verka misstroende mot dig på nåt sätt, eller din kunskap heller för den delen, om du mot förmodan uppfattade det så! Tvärtom följer jag med din blogg flera gånger per vecka, samt även en handfull andra kost- och hälsorelaterade bloggar - vill ju ha en så bred bild som möjligt av ämnet. Vad jag däremot intresserar mig för är hur det har kommit sig att så många olika personer gett sig in i debatten och påstår sig sitta med facit på hand över vad som är bäst för oss och hur vår kost bör se ut. Och det finns ju förstås en hel drös förståsigpåare där ute, vissa mer pålästa, andra mer självutnämnda - men som ändå "låter lika högt". Därför vill jag försöka få en bild av varifrån alla dessa olika "kostpredikanter" hämtar sin information :) Ha det bra!