onsdag 2 maj 2012

Kosttillskott för barn i blåsväder

Bild: Oriflame, Wellness Kids
Idag hamnade Oriflame och deras preparat Wellness Kids (vitaminer, mineraler och omega 3) i blåsväder då forskaren Tor Lindberg gick ut i SVT Rapport  och tog tillbaka sin rekommendation om att kosttillskottet "säkerställer en sund utveckling för dina barn" samt att man ska göra intag av Welllness kids till en "daglig rutin".

Umeåläkaren Tor Lindberg är annars känd för att ha grundat den trovärdiga barnsajten growingpeople.se. Vilken koppling han har till Oriflame är oklart men han uttalar sig i egenskap av professor och barnläkare i pågående marknadsföring av Wellness Kids. Till SVT Rapport säger han nu att han ångrar sin medverkan och menar att föräldrar överhuvudtaget inte ska ge kosttillskott till sina barn utöver D-vitamin. Misstänker man näringsbrist ska man söka sjukvård.

När han får frågan om varför han som  etablerad och välkänd barnläkare ställde upp på Oriflames reklam, svarar han:

- Min drivkraft är att kunna förmedla kunskap om barnets mat och näring till föräldrar och att kunna nå en annan målgrupp.

Pengarna hade inget med det att göra?

-Nej.

Ångrar du att du var med i reklamen?

- Ja det gör jag, säger Tor Lindberg till SVT.

Min kommentar
Jag tror att reklamkampanjen för Wellness Kids gick lite för snabbt, förmodligen har en internationell kampanj snabböversatts. Det är uppenbart att Oriflame har missat de regler som finns för marknadsföring riktad mot barn och framförallt de regler och rekommendationer som finns i Sverige vad gäller kosttillskott för barn (Se Livsmedelsverket- här). 

Som Tor Lindberg säger i sitt nya uttalande är det ju enbart D-vitamin som behöver kompletteras (upp till två års ålder). Här tror jag också att det slarvades med hans tidigare uttalanden i reklamen (de som skrev copyn- lät de Tor Lindberg överhuvudtaget granska slutkorret?) Kanske har det såklart även med pengar att göra, som SVT antyder. Tor Lindberg lär ju ha fått bra betalt från Oriflame (om inte är han lurad). Priset för det får han nu själv betala i form av minskad trovärdighet. 

6 kommentarer:

Eva sa...

Ojoj, jag tycker nästan synd om Tor Lindberg. Han gör ju det enda rätta när han nu dementerar i alla fall.

Anna sa...

Tycker att hela den här reklamkampanjen så uppenbart spelar på föräldrar som vill vara "wellness" och som oroar sig över att barnen inte äter tillräckligt bra.

Anonym sa...

Men här är det ju så uppenbart att denna professor är köpt! Och förmodligen sur för att han fick för lite betald. Jag tycker INTE Synd om honom. Mvh/Anders

Anonym sa...

Men här är det ju så uppenbart att denna professor är köpt! Och förmodligen sur för att han fick för lite betald. Jag tycker INTE Synd om honom. Mvh/Anders

Anonym sa...

Det är klart att barn äter mer och mer skräpmat och inte får i sig näring som behövs, det va ju det dummaste jag hört, han är ju bara bitter. Tror inte ett sådant respekterad företag skulle försöka lura människor att köpa vitaminer. skärpning

Hälsokost sa...

Dem är nog rätt så överprisade iallafall..