fredag 11 maj 2012

Pasta med broccoli, pinjenötter och pecorino

Enkelt, gott med rena smaker och nyttigheter i form av fibrer (prebiotika), mineraler, antioxidanter och folsyra. 

4 portioner

1 paket (500 g) Gnocchi-pasta (ännu bättre blir det ju förstås om du orkar göra originalvarianten- äkta, italiensk Gnocchi av potatis)
Färsk broccoli (2 st)
Pecorino-ost (1 burk) 
1-2 påsar pinjenötter
1-2 vitlöksklyftor
Lite olivolja
Salt och svartpeppar

Gör så här: Koka pastan enligt anvisning. Under tiden: Rosta pinjenötterna på medelvärme i torr stekpanna. Häll av dem i stor skål.
Hacka vitlöken. Häll lite olivolja i stekpannan och i med vitlöken, akta så den inte bränns vid/blir brun, ska bara fräsas kort stund.

Koka broccolin i djup tallrik med lite vatten och hög effekt ca 4 minuter i mikro (lite vatten och kort tillagningstid ger högre näringsvärde, vitaminerna stannar kvar i broccolin och hamnar in te i kokvattnet).

Blanda i färdigkokt pasta i skålen med pinjenötter, tillsätt färdigkokt broccoli. Blanda i pecorino och vitlök. Salta och peppra. Klart!   

3 kommentarer:

Eva sa...

Mmm, vad gott och bra att det är vegetariskt!

Himla bra med dina små tips i "Gör så här"-texten också att t.ex. koka broccolin i mikron för mer vitaminer. Intressant!

Anna sa...

Fina matbilder! Är det instagram?. Receptet verkar väldigt gott också.

Stina Nordqvist sa...

Just det. Här kommer ett kommentarsinlägg från mig:

Pinjenötterna går även bra att byta ut till pumpafrön. Billigare alternativ.