måndagen den 28:e maj 2012

Pilatesvecka


Jaha, nämen det är väl bara att erkänna - det här med mitt nya spänstiga joggingliv gick ju fullständigt åt skogen. Trots enkelt, målanpassat löprogram, C25K, nya Nikeskor och allt. Jag sprang ett par gånger, det var faktiskt inte så jobbigt som jag hade trott men jag kände liksom i magen att det var fel- att jag var uttråkad under tiden och att jag sköt upp joggingtillfällena. Kände helt enkelt inte för det. Och nu har jag gett upp. Fast bara med löpningen - för här gjorde jag faktiskt ett misstag som jag själv brukar varna för - att försöka med en träningsform som inte passar mig och min livsstil.

Den träning man blir glad av och vill fortsätta med är ju den träning som blir av och som håller i längden. För mig är det:

1. Promenader- jag kan gå hur långt som helst, gärna i raskt tempo och jag älskar att gå i skogen eller längs sjöar och hav. Allra helst i sällskap av min hund.

2. Pilates - nu får jag bara till ett pass i veckan men det är å andra sidan heligt - jag missar aldrig mitt 90 minuters pilatespass på fredagar. Känns som en hel veckas stress bara rinner av under denna effektiva mag-rygg-träning i lugnt tempo med fokus på andning och rätt teknik.

3. Simning och styrketräning - gärna i kombination- när jag hinner (åtminstone en gång i veckan.)

Apropå pilates blev jag så himla glad när jag upptäckte det här- världsbästa Teri Lee Steele från New York kommer till Sverige för en veckas workshop i pilates. Gillar du pilates får du bara inte missa det här. (Bilden är lånad från Facebook-eventet.)

2 kommentarer:

Anna sa...

Pilates vekar ju super, måste testa det. Jag håller på med yoga men behöver ny inspiration. Förresten, jogga är inget för mig heller. Får bara ont i knäna.

Annelie sa...

Åh, jag älskar Pilates, det här måste kollas upp (Pilates-week).