onsdag 4 juli 2012

Kaffe och mättat fett kan försvåra graviditet

Idag skriver DN om en ny dansk studie som visar att kaffe kan minska möjligheten att bli gravid. Chanserna minskar redan vid tre koppar per dag (som för övrigt är den gräns som Livsmedelsverket rekommenderar gravida, max tre koppar kaffe per dag) Den danska studien presenterades igår på den pågående europeiska fertilitetskonferensen i Istanbul.

Kvinnor som dricker fem koppar varje dag har hälften så stor chans att bli gravida jämfört med dem som avstår. Det betyder att för mycket kaffe påverkar chansen lika mycket som rökning, och det förvånade oss, säger Ulrik Schiøler Kesmodel, läkare vid fertilitetskliniken vid Århus universitetssjukhus i Danmark till DN.

Mättat fett minskar fertilitet
Under fertilitetskonferensen presenterades också en studie om valet av fett i kosten kan påverka en kvinnas chans att få barn med hjälp av provrörsbefruktning.

Det tycks som om mycket mättat fett, till exempel från mejeriprodukter, ger något sämre äggproduktion, sämre embryokvalitet och färre barn. Studien antyder att enkelomättade fetter i till exempel olivolja och avokado är att föredra, säger Jorge Chavarro, professor vid Harvard school of public health till DN.


Min kommentar
Som småbarnsmamma är jag helt beroende av kaffe (och planerar inte just nu att bli gravid) men tycker det är lite läskigt när det framkommer resultat som det här, som visar hur mycket kroppen verkligen påverkas. Sedan vet vi ju inte om det är koffeinet i sig eller andra ämnen i kaffet som ger de här effekterna. (Detta togs upp i studien, DN skrev kort även om det.) Kaffe skulle väl nästan klassas som en drog om det lanserades idag. Åtminstone som ett kosttillskott.

Väldigt intressant att även fettkvalitet i maten påverkar fertilitet. Det känns ju spontant ganska självklart – du blir vad du äter etc. Och så dras ju oundvikligen en ny parallell till riskerna med LCHF (och ja, jag VET nu att ett fåtal äter LCHF helt baserat på vegetabiliska fettkällor- men majoriteten av alla LCHF: are gör det ju inte…)

6 kommentarer:

Spock sa...

Riskerna är nog ganska minimala om man käkar LCHF.

http://www.kostdoktorn.se/mindre-socker-fler-barn/

Sedan har du aldrig funderat på hur människan lyckats överleva på Grönland under alla dessa år?

Thomas sa...

Men Spock, diet à la Grönland är väl omättat fett till 100% via fet fisk. + massor av protein. Ljusår från vad de flesta LCHF- are äter.

Gräddkanna-Johanna sa...

"och ja, jag VET nu att ett fåtal äter LCHF helt baserat på vegetabiliska fettkällor- men majoriteten av alla LCHF: are gör det ju inte…"


Jag har i många inlägg kritiserat Stina för att inte ha läst på om vad lchf är och därmed kommit med osakligt grundad kritik, men här måste jag ge henne en eloge. Jag visste inte ens själv att det fanns sådana lchf:are som beskrivs ovan. Att helt basera sitt fettintag på vegetabilier! Att vara vegan och lchf:are har nog ses som en oxymoron hos oss, men mycket ska man höra innan öronen faller av och här fick jag lära något nytt.

Det skulle vara intressant med input från andra lchf. Går det att vara vegan - alltså äta som Stina säger här ovan och samtidigt säga sig vara lchf:are? Att vara lchf-vegetarian går utmärkt - men då får man ju i sig animaliska mättade fetter via ägg och mjölkprodukter.

PS. till Thomas. Jag skulle tro de flesta lchf:are lägger till lite mer spenat och broccoli till valköttet och tranet än de traditionellt ätande inuiterna. ;-)

Per Wikholm sa...

Jodå. jag minns att Sten Sture Skaldeman haft veganer som kört LCHF redan tidigt i LCHF-historien, typ 2007. Vet inte hur det gick. Det är dock knepigt att få ihop rätt proteiner på LCHF helt veganskt så det kräver kunskap och en hel del kosttillskott för att få alla näringsämnen.

Boken LCHF för vegetarianer är av det skälet lakto-ovo-vegetarisk

F d råkostveganen Denise Minger (numera Paleo) har skrivit 13 bra råd för veganer att tänka på för att inte få näringsbrist och leva hälsosammare. (Det är dock inte LCHF eller paleo men lite åt det hållet):

http://rawfoodsos.com/for-vegans/

Gräddkanna-Johanna sa...

Tack för input.

Vi får hoppas ngn lchf-vegan dyker in i diskussionen så att vi får reda på om de finns eller ej!

Anonym sa...

Intressant inlägg. Själv dricker jag lite för mycket kaffe och borde nog dra ner på det. Ett barn till vore önskvärt. Vad gäller LCHF och graviditet så finns det ett gäng lyckliga historier om kvinnor som haft stora besvär med PCO och som börjat äta LCHF och efter en tid blivit gravida och mått bättre eller helt blivit av med sin PCO. Har ingen egen erfarenhet av just detta med PCO.

Tror det är viktigt att inte glömma bort de här otäcka härdade fetterna som finns i mycket kakor, margariner och liknande. Jag tror att de härdade fetterna kan ställa till med mycket bekymmer i kroppen.
När jag läser härdat vegitabiliskt fett i något jag tänker köpa drar jag öronen åt mig och köper det inte.

mvh
Gunilla M