tisdag 2 oktober 2012

3 minuters metoden

Jag tyckte som sagt att gårdagens Vetenskapen värld , om hur motion och fysisk aktivitet påverkar vår hälsa, var väldigt intressant. Brittiska forskare diskuterade både teorin om hur vardagsaktivitet, att röra sig lite hela tiden under dagen och aldrig sitta mer än en timme ("The chair is a killer") ger en förhöjd förbrukning på cirka 500 kalorier om dagen, utan att behöva svettas på gymmet. Som hundägare och småbarnsmamma får jag nog själv mycket "gratis" rörelse enligt den här teorin. Här har jag bloggat om just detta tidigare.

Dessutom tog programmet upp ny spännande brittisk forskning om hur kort, högintensiv träning - för den testande reportern: 3 minuters intensiv cykling på träningscykel 3 gånger i veckan - gav förvånansvärt bra resultat vad gäller minskad insulinkänslighet. Beroende på gensammansättning kan även vår syreupptagningsförmåga, vår kondition, förbättras avsevärt av högintensiv, kortvarig träning (dock inte i BBC-reportens fall, en påminnelse om att vi alla är olika.) På sikt kan det här alltså vara framtidens träningsform, ett smidigt sätt att förebygga typ 2 diabetes och förbättra kondition, hjärt-kärlstatus och allmänt välmående. Gärna i kombination med ovannämnda vardagsmotion.

Inga kommentarer: