onsdag 21 november 2012

Debatt om D-vitamin

Igår hölls en debatt på SvD Brännpunkt om D-vitamin. I solfattiga Sverige kan bristen på D-vitamin bland annat öka risken för MS. Jonatan Salzer och Peter Sundström, båda läkare och forskare,  uppmanade därmed Livsmedelsverket att förändra rekommendationen till förhöjt intag av Vitamin D för både barn och vuxna.

Liksom författarna till debattartikeln har jag själv som småbarnsförälder tvekat vid doseringen av D-droppar till mitt barn, ska jag ta några extra? Ska jag ta en sked (eller två) själv? Eftersom min dotter aldrig har gillat välling (som är berikat med D-vitamin) beslöt jag mig för att fortsätta ge henne D-droppar efter tvåårsåldern. Ett bra beslut verkar det som enligt senaste forskningsresultaten. Men jag har hållit mig till fem droppar.

För det får det inte bli för mycket av det goda. D-vitamin (liksom A-, E- och K-vitamin) är fettlösligt vilket innebär att överskott lagras i kroppen, främst i levern. Med C- och B-vitaminer går ett eventuellt överskott ut med urinen. Det kissas helt enkelt ut om det blir för mycket. Stora doser D-vitamin kan däremot bli giftigt och leda till förhöjda kalciumnivåer i blodet, inlagring av kalcium i njurarna och rubbning av kalciuminlagringen i skelettet. Här är barn känsligare än vuxna.

Det är dock svårt att överdosera D-vitamin genom vanlig mat, en bra idé är därför att satsa lite extra på D-vitaminrik mat nu när vi går in i den mörka årstiden. Här har jag tidigare bloggat om vilken sorts mat du ska välja om du vill få i dig mycket D-vitamin.


3 kommentarer:

Anna sa...

Vad bra att du skrev det där om D-droppar. Kan inte du utveckla lite om hur många milligram det är som behövs för barn (och vuxna) och kanske jämföra med mat? TACK!

Förresten, du tänker inte öka antalet d-droppar nu när din dotter är lite äldre. Jag har samma problem med vällingvägrande son.

Stina Nordqvist sa...

Hej Anna, bra fråga. Jag återkommer med lista på rekommendationer för D-vitamin.

Min dotter äter barngröt (berikad med D-vitamin) en gång om dagen också. Men om din son både vägrar välling och gröt kan du gå upp till cirka sju droppar- (antar att han också är ca 3 år?). Hör med BVC också om du känner dig osäker.

I någon av forskningsartiklarna igår läste jag att vi borde gå upp till 25 D-droppar för både barn och vuxna men det behövs fler studier för att säkra det uttalandet. Men max 10 D-droppar för en treåring som ej äter välling/gröt borde därför vara helt lugnt.

Stina Nordqvist sa...

Hej igen Anna, det där om 25 D-droppar verkar INTE stämma.

5 st D-droppar= 10 mikrogram vitamin D. Detta är enligt rekommendationen.

Toxisk gräns för barn går vid 25 mikrogram D-vitamin = 12-13 D-vitamindroppar. Barns njurar och skelett är mer känsligt för hyperkalcemi som är en risk vid för stort D-vitaminintag under lång tid. Kanske bör du därför hålla dig till enbart 5 droppar, jag skulle rekommendera dig bara fem droppar om dagen.