onsdag 12 december 2012

Sov- och stresstips

Ok, jag är nog lite stressad, vaknade upp mitt i natten med tanken "Nej, jag måste hinna lägga upp lucianattlinnet!" (till luciafirandet på dotterns dagis) och på det följde jobbtankar, vi är mitt uppe i ett stort webbprojekt på jobbet där jag ansvarar för en hel del. Och ni vet hur det kan bli sådär mitt i natten när tankarna bara snurrar och man försöker hitta en lösning fast det blir bara en ond cirkel av alltihop istället. Då är mitt bästa tips att bara gå upp, bryta av, gå in i ett annat rum och läsa en bok, ta en tallrik fil, en banan eller så. Då brukar jag bli trött igen och somna om snabbt. Om jag mot förmodan inte gör det brukar jag lyssna på podcasts, ljudböcker eller typ P3 dokumentär i min iPhone = bästa sömnpillret. Ett tag, ganska länge sen nu under en period när jag inte sov så bra, lyssnade jag mycket på yoga/djupavslappning, typ gamla hederliga avslappningsband (minns ni Lars Eric Uneståhl?) men det blev jag nästan mer stressad av. Funkar jättebra om man har en stund över på dagen men inte lika bra mitt i natten. För mig. 

En annan dunderkur mot sömnproblem och stress är ju annars träning. Lugnare träningsformer som yoga eller pilates är perfekt. Själv var jag på ett pilatespass idag med bara en till deltagare så passet förvandlades till privatlektion i pilates med boll. Har typ redan grym träningsvärk... Men känns bra i denna stress + lussebulle/pepparkaks-överdosperiod.

1 kommentar:

Eva sa...

Tack för bra tips Stina, jag har haft stora problem med sömnen i perioder. Det enda som funkar är som du skriver att gå upp ur sängen och göra något annat en stund.