torsdag 30 augusti 2012

Choklad kan skydda mot stroke

Idag skriver DN om en studie som visar att choklad, både mörk och ljus, kan skydd mot stroke. Det handlar om en ny stor svensk studie med över 37 000 män.

– Den som äter ungefär 60 gram, eller drygt en halv chokladkaka per vecka, har nästan 20 procents lägre risk att få en stroke jämfört med personer som helt avstår från choklad, säger Susanna Larsson, som är forskare och nutritionsepidemiolog vid Karolinska institutet till DN.

Tidigare forskning har visat att måttliga mängder mörk choklad är bra för hjärtat. Man har även kunnat se att chokladen kan skydda mot stroke hos kvinnor. Men nu slår svenska forskare för första gången fast att såväl ljus som mörk choklad även skyddar män, vilket stärker sambandet än mer. (Mer om stroke kan du läsa i den här Netdoktor-artikeln.)

Enligt Susanna Larsson finns det fler troliga biologiska förklaringar till den hälsosamma effekten. Chokladen innehåller till exempel mycket antioxidanter som kallas flavonoider. De finns också rikligt i bland annat te, rött vin, lök och äpple.

– De tycks förhindra både inflammation och åderförkalkning. Troligen kan flavonoiderna också minska blodtrycket och halterna av det ”dåliga” kolesterolet LDL och därmed skydda mot sjukdom, säger Susanna Larsson.

Min kommentar: 
Vilken glad nyhet för alla chokladälskare (inklusive mig själv...) men innan du går crazy på chokladkakorna är det viktigt att inte glömma att choklad innehåller mycket fett och socker (ljus choklad innehåller mycket socker, det gör inte mörk choklad med > 70 % kakao) vilket bidrar med extra kalorier och vilket i sin tur kan ge övervikt som ju är en riskfaktor för stroke.

När det gäller kaloriintag spelar det inte så stor roll om du väljer ljus eller mörk choklad. 100 gram mörk choklad ger ca 572 kcal och 100 gram ljus ger 564 kcal

Så lagom är bäst. Vill du gå ner i vikt eller hålla vikten rekommenderar jag som dietist max två rutor choklad per dag om du äter bra i övrigt under dagen.

Eftersom det troligtvis är antioxidanterna i choklad, flavonoiderna som ger den skyddande effekten mot stroke är ett bättre alternativ att frossa i äpplen, lök och te som förutom massor av flavonoider även ger en mängd lösliga fibrer (prebiotika) som på sikt ger en bra maghälsa (inte te så mycket då... och ta det lite lugnt med löken som ju också är gasframkallande och kanske inte ger bästa andedräkten... lagom är bäst som sagt).

Och sist men inte minst, studien är inte finansierad av Marabou utan av Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap och Vetenskapsrådet. Studien publicerades idag i den medicinska tidskriften Neurology.

onsdag 29 augusti 2012

Mer än bara mat

Igår träffade jag min kompis, som också är dietist och vi kom in på en diskussion om att hälsa och viktminskning handlar om så mycket mer än bra mat.

När jag tog emot dietistkunder/patienter bestod 80-90 % av personer som ville gå ner i vikt. När vi började samtala om hur just den här personens matvanor såg ut hände det nästan alltid att vi kommer in på helt andra områden än mat. Ofta visar det sig att grundproblemet var stress på jobbet som gjorde att min dietistkund jobbade över och tog en hamburgare och en chokladbit på vägen hem. Eller så visar det sig att han eller hon har svårt att sova och därför går upp och äter en macka på natten. Mat, motion, sömn och stress är alla viktiga delar som skapar en större helhet och som avgör hur vi mår.

Att arbeta som dietist, med hälsa och friskvård är därför ett slags detektivarbete, där man tillsammans lägger ett stort och ibland ganska komplicerat hälsopussel. Jag kan skriva hur mycket som helst om det här men nöjer mig för tillfället. To be continued...

måndag 27 augusti 2012

Träningspepp

Bild: SATS

Idag ger jag mina fem bästa träningstips på 2,6 miljonerklubbens blogg:

Så kommer du igång med träningen 


fredag 24 augusti 2012

Livsfarligt stillasittande



Igår, när jag scannade av hälsonyheter till Netdoktors nyhetsbrev upptäckte jag Läkartidningens artikel om livsfarligt stillasittande.

Ny forskning visar att stillasittande, definierat som muskulär inaktivitet, oberoende av övrig fysisk aktivitet ökar risken för flertalet av våra stora folksjukdomarna och förtida död. Detta talar för att vi bör uppmärksamma fysisk aktivitet och stillasittande som två skilda beteenden. Hittills har stillasittande använts som en synonym till fysisk inaktivitet (det vill säga otillräckliga nivåer av fysisk aktivitet). I framtida rekommendationer om fysisk aktivitet och hälsa bör även undvikande av stillasittande framhållas.

En viktig uppgift för hälso- och sjukvården blir att sprida och implementera den nya kunskapen i klinisk vardag, skriver Läkartidningen.

Min kommentar
Man skulle ju kunna tolka den här nyheten som att två pass spinning/gympa/styrketräning i veckan inte räcker aktivitetsmässigt om vi samtidigt sitter still framför datorn hela dagarna. Men all träning är bra träning, jag tror den här studien syftar på den typen av stillasittande som blir resultatet då man av bekvämlighetsskäl inte rör sig alls. Jag tänker på USA, där de flesta kör bil dit de ska och tar rulltrapporna/hissen sista biten. Att skippa vardagsmotionen helt = inte bra.

Själv vardagsmotionerar jag mycket (har ju fortfarande inte körkort. Än.) går eller cyklar till och från dagis + till och från bussen in till stan. Går ut och går med hunden minst två promenader om dagen och så räknas ju städning och sånt man fixar med hemma också.

Hur vardagsmotionerar du? Var kan du få in mer rörelse i vardagen? Kan du börja gå/cykla till jobbet. Hoppa av bussen en hållplats tidigare, ta trapporna istället för rulltrapporna/hissen? Viktiga frågor. Livsviktiga.

tisdag 21 augusti 2012

Nystart


Den här veckan bloggar jag även för 2,6 miljonerklubben- för kvinnors hälsa där jag är ambassadör. Mitt bloggtema kommer bli Nystart. Inspiration för dig som vill må lite bättre i höst. Häng med mig dit.

måndag 20 augusti 2012

Honungsbevis



Idag skriver Dagens Medicin om en stor studie som fastställer honungens hostdämpande effekter. Det är israeliska forskare som har testat fyra olika behandlingar på 300 barn med nattlig hosta i samband med luftvägsinfektioner.

Föräldrarna fick skatta hur svåra barnens symtom var under två nätter av hosta. På kvällen före den andra natten fick barnen en engångsdos av fyra preparat. Besvären ansågs något lindrigare för dem som fått honung. Skillnaden var ungefär 3,5 poäng på en 20-gradig symtomskala.

Studien var dubbelblind, det vill säga att varken barn, föräldrar eller deltagande läkare kände till vilken behandling barnen hade fått. Tidigare studier har visat honung till och med kan ha bättre effekt än receptfria hostmediciner, enligt Dagens Medicin.

Min kommentar
Ibland är mat bättre än medicin. För inte så länge sedan rapporterades det även om att hostmedicin inte är bättre än vanligt kranvatten. Här kan alltså honungen med sina antiinflammatoriska egenskaper vara ett strå vassare.

Själv brukar jag kurera mig med den här förkylningsdrycken om hostan slår till. Min specialdryck innehåller även ingefära, citron och grönt te - massor av antioxidanter och en hög grad placeboeffekt också om inte annat :)

torsdag 16 augusti 2012

Yogahöst


Igår tränade jag yoga på Yogayama för första gången. Det var alltså yogastudion som var ny för mig, inte yogan - det har jag tränat mer eller mindre sedan år 2004. Ofta Ashtanga-varianter, som härstammar från den indiska, traditionellt fysiskt dynamiska yogan men gärna även lugnare former av yoga- till exempel satyananda yoga (som går att praktisera här, på olika platser i Sverige, jag har gått på yogastudion vid St eriksplan.).

Yogayama är mer än en yogastudio, det är en hel anläggning med flera salar att träna i, stort utbud av olika yogakurser, seminarier och utbildningar. En butik med ekologiska och rättvisemärkta produkter (yogamattor, kläder, te. rökelse, m.m.) Och en restaurang med ekologisk, vegetarisk raw food, hann bara ta en snabb titt där, nästa gång måste jag testa maten där också. Själva yogapasset jag tränade var ett lunchpass i Anusara, ganska svettigt och fysiskt krävande men jättebra. Duktig instruktör som heter Ebba Reuterswärd. Enda minuset för Yogayama är priset, det är dyrt, men ett drop in pass då och då eller ett tiokort har jag råd med.

Så intryck överlag av Yogayama: BRA. Jag upptäckte hur mycket jag har saknat yogan, det var ett tag sedan jag tränade regelbundet. Jag är ganska utåtriktad och energisk av mig och blir lugn och hittar fokus av yoga, så nu har jag bestämt mig för att träna yoga minst en gång i veckan i höst.


"Any effort in the direction of yoga never goes in vain; even a little yogic practice will bear fruit.. Even a little practice for a short period will give more strength, more peace, more joy and more knowledge."
- Swami Sivananda

(Bilder och citattext lånade av Yogayama och SYS)

onsdag 15 augusti 2012

Kikärtscurry med myntasås

Inte världens snyggaste mat kanske. Men gott, billigt och vegetariskt. Nyttigt också med mycket fibrer (inklusive prebiotika= mat åt goda bakterier i mag-tarmkanalen.), protein, vitaminer och mineraler.

Recept för ca 4 portioner

2 burkar kikärtor
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 tsk Currypulver
Olja (tex rapsolja, att steka i)

Ris

Myntasås
Turkisk yoghurt - ca 3 dl
1 kruka färsk mynta
Salt och peppar

Gör så här: börja med att mäta upp och koka ris till 4 port. Under tiden riset kokar hackar du lök och vitlök. Sköljer av kikärtornas burklag noga i durkslag (pga bättre smak).

Hetta upp olja, börja med att fräsa currypulvret- oljan löser upp curryns fettlösliga smakämnen.

Lägg i lök, vitlök, kikärtor. Fräs. Salta och peppra. Ungefär samtidigt rör du ihop myntasåsen av turkisk yoghurt, färsk hackad mynta och lite salt och peppar.

Servera med ris och gurkstavar. Enjoy!

måndag 13 augusti 2012

Ät mer grönt


Delicato-reklamen, still going strong. Jag jobbade på Ogilvy då byrån tog fram den första succékampanjen med omvända hälsobudskap (kan dock tyvärr inte ta åt mig äran, hade helt andra kunder då, mest läkemedel). Tycker du också att det här är bra? Då kan du rösta på Delicato i reklamcupen på Facebook.

Styrketräning motverkar diabetes



Ny forskning visar på ett samband mellan styrketräning och minskad risk för diabetes typ 2 hos män, enligt en rapport utförd av danska och amerikanska forskare som nyligen publicerades i JAMA (Journal of American Medical Association).

– Vi vet att motion är en väldigt bra förebyggande åtgärd vid diabetes typ 2 och nu får vi ännu mer stöd för våra rekommendationer. Det finns mycket att vinna för samhället om man kan visa på effekterna av att träna, säger Fredrik Löfdahl, Diabetesförbundets ordförande till Dagens Nyheter.

I den aktuella studien studerades över 32.000 män under 18 års tid, varav 2.300 utvecklade typ 2-diabetes.Resultaten visar att 30 minuters träning med vikter, fem gånger i veckan, minskar risken för diabetes med 34 procent. Även mindre träning, upp till en timma i veckan, hade effekt och minskade risken med 12 procent.

Min kommentar
Varför har enbart män deltagit i studien? Resultaten är förmodligen överförbara på kvinnor men här skulle en ny studie eller flera behövas, på kvinnor och mixat.

Dessutom, DN skriver att flera tidigare studier har visat att regelbunden aerobisk träning (mer pulshöjande/konditionsinriktad träning) ger väldigt starka resultat vad gäller motverkan av diabetes typ 2.  Forskarna i ”styrkesträningsstudien” kommenterar detta med att det allra bästa är en kombination av de båda träningsformerna – styrka och kondition, vilket också har testas vetenskapligt och då visat upp till 59 procents minskad risk för diabetes typ 2, enligt DN-artikeln. En betydligt större skillnad jämfört med 12 procent vid styrketräning.

Just att kombinationen kondition/styrka är effektiv vid viktminskning minns jag från min universitetsutbildning i San Diego, kursen "Nutrition for health and fitness", där min föreläsare rekommenderade två gånger styrketräning och två gånger konditionsträning (pulshöjande i minst 20 minuter)  i veckan (alltså totalt 4 träningstillfällen/vecka)  för minskning av ett kilo i veckan. Viktminskning i sin tur ger väldigt bra effekt för utjämning av blodsockernivån, bättre cirkulation och hjärt-kärlpåverkan vilket i sin tur minskar risken för diabetes typ 2 och andra viktrelaterande sjukdomar.

torsdag 9 augusti 2012

Grape, läkemedel och minuskalorier

Bild: DN

Grapefruktjuice ökar upptaget av cancermedicin, vilket gör att medicineringen kan  minskas med upp till två tredjedelar, enligt en ny studie som DN skriver om här.

Läkemedelsanvändare får annars ofta rådet att vara försiktiga med grapefrukt. Ämnena naringin och bergamottin som finns i frukten kan nämligen hämma enzymet CYP3A4. Ett enzym som behövs för att kunna bryta ner läkemedel i kroppen.

Nu har forskare vid University of Chicago Medicine presenterat resultat som pekar på att dessa egenskaper hos grapefrukten är positiva. I studien fick försökspersoner som tog läkemedelssubstansen sirolimus (som bland annat kan hindra spridning av cancer i kroppen) dricka ett glas grapefruktjuice om dagen. Resultatet visade att medicinering i den här gruppen kunde minskas med två tredjedelar eftersom läkemedlet i högre grad togs upp av kroppen.

Ett lägre intag av medicinen kan göra att patienterna får färre och mindre allvarliga biverkningar och att medicineringen blir billigare.

Min kommentar
Intressant nyhet som visar att mat kan vara medicin.

En helt annan aspekt, jag tror att det är grapefruktens effekt på läkemedelsupptag som har gett den rykte i viktminskningskretsar om att innehålla "minuskalorier". På 70- och 80 talet skulle många dieter inledas med en halv grapefrukt (gärna välsockrad...) och ett kokt ägg till frukost.

Så kallade minuskalorier ska kunna påverka och förhöja ämnesomsättningen/bränna kalorier, genom att äta grapefrukt skulle  du magiskt kunna gå ner i vikt. Det här stämmer inte, det finns inget som helst vetenskapligt stöd för minuskalorier utan en kalori är alltid en kalori. Sedan innehåller grapefrukt en låg kalorimängd ändå och är dessutom full av fibrer, C-vitamin och andra antioxidander - av den anledningen är det bra vid viktminskning.

tisdag 7 augusti 2012

Minisemester med äkta italiensk pasta


Nu har jag och två tjejkompisar bokat en resa till Italien, vi sticker en långhelg till Toscana där vår tredje kompis bor. I mitten av september bär det av och då kan ni som läser den här bloggen räkna med matspaning i form  av oslagbar pizza, äkta italiensk pasta, lagrade ostar, färska kryddor, små krispiga bakverk och goda viner. Längtar...



Här hittade jag förresten ett gott recept på enkel pasta med tomatsås med hela (cocktail-) tomater och sidfläsk. Mums! Fick även Facebooktips om att Paolo Robertos senaste italienska recept ska vara riktigt goda. Speciellt det spenatfyllda kalkonbröstet var tydligen magnifikt, måste testas.

måndag 6 augusti 2012

Avokadotips


Att välja ut den perfekta avokadon är inte helt lätt, ofta är den för hård och omogen eller övermogen och brun inuti. Och det är ju insidan som räknas. Här skriver DN om svårigheten att hitta rätt och här delar bloggaren Fredrik Backman med sig av sitt knapptrick - prova att trycka in stjälkmärket, på toppiga delen, går den att trycka in lite lagom mjukt är avokadon mogen. På så sätt slipper du klämma och sabba en massa avokadosar för andra mataffärsshoppare.

Vill du få en omogen avokado att mogna snabbare? Lägg den på ett fat med tomater eller i en påse med lök och/eller äpplen. Tomater, lök och äpplen avger nämligen en etengas som skyndar på mognad hos avokado, banan och andra frukter och grönsaker.

Och så hittade jag ett till bloggtips, ett recept på en avokadosallad med majs som verkar riktigt smarrig: "The best avocado salad you' ll ever have" av Joanna Goddard.

Näringsmässigt är avokado en riktig höjdare vad gäller omega 3, antioxidanter, folsyra, vitamin E och kostfiber.

torsdag 2 augusti 2012

Förkylning kan ge fetma


Idag när jag letade nyheter till Netdoktor upptäckte jag det här, något omvälvande resultatet från senaste fetma/överviktsforskningen:

Ett vanligt förkylningsvirus har för första gången kunnat kopplas till fetma och övervikt i Sverige. Svenska Dagbladet skriver att amerikanska studier har visat att adenovirus-36, som orsakar allt ifrån förkylning till magsjuka, kan öka antalet fettceller och fettinlagring i cellerna. Nu har forskare för första gången sett sambandet även hos svenskar som infekterats av adenoviruset. I samarbete med forskare vid Virginia Commonwealth University, USA, har forskare vid Karolinska Institutet studerat förekomsten av antikroppar mot viruset hos totalt 424 barn och 1611 vuxna svenskar i Stockholm och Uppsala.

I linje med tidigare studier var risken att få fetma dubbelt så stor för de som infekterats jämfört med dem som inte haft viruset.Det var också första gången forskare tittade på virusets utbredning över tid, här visade analyserna att viruset blivit dubbelt så vanligt i Stockholm på 10–15 år, samtidigt som fetman ökat.

– Det verkar som att har man haft infektionen så påverkas fettväven så den blir mer dynamisk. Den lagrar upp mer fett. Men om man ändrar livsföring kan den också minska sin fettvävnad mer effektivt, säger Catharina Lavebratt, forskare vid institutionen för molekylär medicin vid Karolinska Institutet, som tillsammans med professor Martin Schalling ledde studien som nyligen publiceras i den vetenskapliga tidskriften PlosOne.

En positiv aspekt när det gäller behandling är alltså att personer som har råkat ut för virusrelaterad fetma eller övervikt svarar snabbt på diet- och motionsbehandling.

Min kommentar
Mycket intressant koppling och tecken på att vi ännu vet så lite om samspelet mellan vårt immunförsvar och långtidseffekter på vår hälsa.

Studien bygger på flera andra länders forskning (USA, Italien mfl) och täcker in ett stort antal försökspersoner i olika åldrar.

Den positiva vinkeln om att personer med virusrelaterad fetma svarar bättre på kost- och motionsbehandling är i sig väldigt intressant. Jag skulle vilja veta mer om varför fettinlagringen och antalet ökade fettceller är lättare att reducera just i de här fallen. Förmodligen handrar det här även om att beteendeförändring (bra mat, mer motion) logiskt sett borde bli svårare hos de personer där livsstilen och beteendemönster i sig (sämre eller för mycket mat + för lite fysisk aktivitet) har orsakat eller bidragit till fetman eller övervikten.