onsdag 23 januari 2013

Havregrynsgröt med banan och jordgubb



Den här verkar också god (och något enklare/mer snabbfixad = passar mig bättre). Liksom föregående är den här också fiberrik och innehåller en hel del omega 3 och omega 6 (från linfröna och solrosfröna). Betaglukaner (en antioxidant som kan motverka hjärt-kärlsjukdom) från havregrynen. Bananen ger  kalium och B-vitaminer och från jordgubbarna får du C-vitamin, järn och folsyra.

2 dl havregryn
2 msk linfrön (krossade? är ju enklare för kroppen att ta upp, tänker jag)
1 dl solrosfrön
0,5 tsk salt
5 dl vatten

Blanda allt, låt puttra i ca 5 min.

Toppa med 1 skivad banan och 2 dl färska eller frysta jordgubbar som kan mosas något  (lär bli det senare... är väl omöjligt att få tag i goda färska jordgubbar nu?!). En skvätt mjölk är  nog gott att lägga till också tror jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Stina! Måste bara säga att det är så himla bra att du bloggar om recept ur tidningar. Jag läser ofta samma tidningar och skulle lätt bara kunna missa och bläddra förbi. Man är ju översvämmad av recept känns det som. Dessutom kan man lita på att de jag hittar här är nyttiga, dvs godkända av dig. Dessutom lägger du ofta till några rader om vad receptet har för hälsoeffekter. Bra! Tack! Mvh Eva Larsson

Stina Nordqvist sa...

Tack Eva! Roligt!