fredag 25 januari 2013

Kom i form med bra mat

kom i form-temat är ju bra mat a och o. Lika viktigt är det att maten är god, tycker jag. Trista bantningsmenyer och i värsta fall hemska faste- och svältkurer gör ingen glad. Onödigt är det också. För bra mat kan vara väldigt god mat. Här kommer mina bästa mattips: 

- Ät varierat och regelbundet varje dag: frukost, lunch, middag och ett par-tre mellanmål, jämnt utspridda över dagen. Det bör helst inte gå mer än tre fyra timmar mellan varje ättillfälle.

- Minska mängden snabba kolhydrater, salt och mättat fett som finns i till exempel godis, söta drycker, feta färdigrätter, charkprodukter, ost, bakverk och snacks. Läs innehållsdeklarationer på de livsmedel du köper och håll utkik efter nyckelhålsmärkning som visar vägen till mataffärens hälsosammare alternativ.

- Välj rätt fettkvalitet, satsa på fet fisk (till exempel lax och makrill), vegetabilisk olja (som raps- och olivolja), nötter, frön och avokado i lagom mängd.

- Öka mängden fibrer och andelen vitaminer och mineraler genom att satsa på fullkornsprodukter (till exempel fullkornsvarianter av bröd, pasta, ris) och mer frukt och grönsaker. När det gäller frukt och grönsaker är ”fem om dagen” en bra tumregel: se till att få i dig frukt och grönsaker varje gång du äter (en frukt eller en grönsaksportion vid varje måltid och mellanmål). Välj frukt och grönt av olika sorter och olika färger för att variera ditt intag av vitaminer och mineraler.

- Ät lagom stora portioner. Tänk tallriksmodellen (det gamla hederliga, välbeprövade verktyget håller än). Här gäller det också att tänka sunt förnuft och inte bygga för mycket på höjden... Tänk på din egen handflata, ungefär en handflata proteinrik mat, en-två (beroende på vilka källor du väljer och hur mycket du rör på dig) handflator stärkelserika kolhydrater (pasta/ris/potatis/bulgur etc)  och en handflata fiberrika kolhydrater (grönsaker/frukt- inte bara isbergssallad/gurka/tomat, som mest innehåller vatten utan paprika, broccoli, majs, ärtor, spenat, äpple, mango osv.) blir lagom/måltid.

Även om de flesta av oss mår bra av råden ovan är det svårt att ge allmänna rekommendationer när det gäller mat. Vi är alla olika, personlighetstyp och individuell livsstil styr vad som passar just dig bäst. Likadant är det med träning, men för de flesta är det viktigt att kombinera bra mat med motion (helst 60 minuter per dag). Mat går hand i hand med rörelse och träning. Mina bästa träningstips hittar du här.

Recepttips? Här kommer ett av mina säkra kort:
Stinas kycklingsallad

Eller bläddra runt lite här i bloggen så hittar du fler recept på bra och god mat.

2 kommentarer:

Anna sa...

Väl formulerat och det enda hållbara i längden.

Anonym sa...

Jag tycker att det är bra att du fokuserar på rätt fettkvalitet men jag tycker balansen mellan fett, kolhydrat och protein- tex på tallriken- bör se helt annorlunda ut. Skippa de "stärkelserika" kolhydraterna.