tisdag 8 januari 2013

Så håller du nyårslöftet


Stramar byxlinningen efter all god julmat? Har du gett dig själv ett nyårslöfte om att komma i form? Ett löfte som du i så fall har gemensamt med en stor del av Sveriges befolkning. Många gör misstaget att gå ut hårt, med stikta dieter och tuffa träningspass. Det som händer då är att du mest tappar vätska  (och i värsta fall muskler) istället för fett och att du med all sannorlikhet tröttnar på det nya, trista, strikta dietlivet och struntar i det helt efter någon månad (och då istället överkompenserar och äter allt det där "förbjudna" och struntar helt i träningen). Bättra då att ta små steg i rätt riktning.

Motivation
För att lyckas med den beteendeförändring som en viktminskning innebär behöver du först och främst känna motivation. Varför ska jag göra den här förändringen? Varför behöver jag gå ner i vikt? Hur kommer det bli när jag har lyckats, hur känner jag mig då, vad kan jag göra då, hur mår jag då?

Skriv ner svaren på de frågorna. Där har du den pepp och motivation som behövs.

Mål
När det gäller mål för viktminskning är det lätt att bara tänka i kilon, så här mycket vill jag gå ner. Men parallellt med målvikt, kan du även satsa på mål som handlar om att:

- må bättre, känna mig piggare och gladare
- bli av med godissug
- slippa ryggont och ont i knän och leder
- orka mer, bli starkare
- få bättre kondition

Känns målet svårt att uppnå? Bryt ner det i flera delmål, tänk till exempel i tremånadersperioder. Var befinner du dig om tre månader, vilken vikt har du uppnått då? Hur ser det ut om ett halvår, ett år?

När det gäller viktminskning är det inte bra om det går för fort, för att lyckas behålla den nya vikten bör du inte minska mer än 0,5-1 kg i veckan. Går du ner mer än så är det ofta inte fett du förlorar utan mest vätska och i värsta fall protein (muskler). Så skynda långsamt.

Det är också viktigt att du ger dig själv en belöning när du uppfyller ditt mål (eller delmål) då sker en positiv förstärkning av beteendet. Du lyckas lättare att nå ditt mål och den nya vanan håller i sig längre. Så fundera därför över hur du kan belöna dig, kanske kan du shoppa lite nya kläder (i mindre storlek), unna dig en manikyr eller en biofilm. Vem har sagt att det är tråkigt att gå ner i vikt?

Inga kommentarer: