torsdag 21 februari 2013

Är müsli en socker- och fettbomb?

Under de senaste dagarna har müsli varit i hetluften och det senaste utpekade livsmedlet på svarta listan. Så här skriver SVT:  " Müsli kanske känns som en hälsosam start på dagen. Men i själva verket är många sorter rena socker- och fettbomberna, visar en ny undersökning. Utbudet av müsli är stort och det är inte alltid lätt att hålla koll på vad paketen innehåller."

Undersökningen de refererar till är utförd av Råd & Rön (och granskad av min detistkollega Anna Ottosson), du  hittar den här.

Åsa Brugård- Konde, nutritionist på Livsmedelsverket säger i inslaget av SVT Rapport:

"– En del müslisorter har ju innehåll som närmar sig godis. Äter du väldigt mycket socker till frukost så blir du fortare hungrig, och kanske sugen på något mindre nyttigt igen på förmiddagen. "

Här listar SVT de värsta "socker- och fettbomberna". Frågan är om just de här sorterna ens får kallas müsli längre eller måste byta namn till typ "crunch" (eller frukostgodis kanske).



 
Min kommentar
Nu har det sunda förnuftet helt tappats bort igen och ett livsmedel har utpektas som FARLIGT och OHÄLSOSAMT. Helhetsbilden, vad man äter under resten av dagen och hur mycket man rör på sig är inte med i resonemanget. Men visst, det är ju dåligt att vissa müslisorter marknadsför sig med fräscha fullkorns/fibrer/nötter/frukt-bilder och käcka slogans på förpackningen och så är innehållet typ som godis.

Jag tänker också lite extra på Åsa Brugård-Kondes kommentar att müsli hög på socker påverkar sug och hunger på förmiddagen. Jag undrar om det inte även påverkar resten av dagen, eller ja det gör det ju om man äter något sött då även på förmiddagen. Men om man avstår det söta då, kan det jämna ut sig? Då var det kanske inte så farligt? Nu brukar jag ju inte äta så sockrig müsli men jag är i princip aldrig sötsugen på förmiddagen. Sen eftermiddag och kväll däremot...

Om jag har tid gör jag gärna min egen müsli. Då vet jag att den är garanterat ok (men inte helt socker eller fettfri, tycker jag inte att den behöver vara.) Recept hittar du här.

Just nu kör jag en halvfabrikatsvariant (se bilden) där jag blandar Kellogs All Bran (det är bara Kellogs Special K som har utpekats som "sockerbomb") + Coop/Änglamarks basmüsli med nötter och gojibär. Lägger i en tom lunchlåda och blandar ihop. Till detta äter jag naturell fil med tinade bär, ofta hallon.

När jag väljer färdigköpta müsliprodukter tänker jag så här:

- leta nyckelhålsmärkning
- kolla att det är under 10 gram socker och 7 gram fett
- undvik produkter med maltodextrin (utfyllnad i sötningsmedel)
- mycket fibrer

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det var väl framförallt betoning på SOCKER-bomb.

Eva sa...

Tack för bra tips om vad man ska leta efter i matbutikerna!