onsdag 13 februari 2013

Träningstips för gravida

Nu när jag känner mig lite piggare och mindre illamående etc är jag sugen på att börja träna lite mer regelbundet, letar just nu efter passande träningsform. Egentligen kan man ju träna det mesta, kanske i lite lugnare tempo bara. Och undvika de mest äventyrligaste formerna av bergsklättring, utförsåkning och liknande.

Någonstans hemma (förmodligen i en flyttlåda i vårt förråd) ska jag ha den här lämpliga träningsboken för gravida:



Finns att köpa tex här, på Ad Libris.

Bra, enkel och inspirerande. Perfekt om du har disciplin nog att träna regelbundet hemma.Träningsövningarna känns trygga och väl utprövade för gravida, de innehåller även modifieringar, om man till exempel har foglossning. Dessutom finns ett bra kapitel om hur du tränar första tiden efter förlossningen.

Maria Wigbrandt, en av författarna är barnmorska och instruktör på SATS. Hon var faktiskt den som förlöste min första dotter, så jag har ett extra gott öga till henne därför.

Så jag kanske ska börja med att leta fram den här boken, därefter blir det nog att fortsätta med de vanliga hund + fram och tillbaka till dagis och jobb-promenaderna. Dessutom ska jag försöka komma igång med min vanliga simning och styrketräning på Gustavsbergsbadet. Ska även kolla upp deras vattengympa (har dock en känsla av att den är väldigt senioranpassad...)

Sist men inte minst ska jag nog börja på gravidyoga, verkar som om vi har ett bra ställe i hamnen, nära vårt hus. Eftersom gravidyoga ofta är förlossningsförberedande, med andningsövningar etc ska jag dock vänta lite mer det. Minns att jag gick på det ganska tidigt i min förra graviditet och kände mig väldigt felplacerad bland alla andra höggravida. Jag var väl i vecka tolv sådär och minns att instruktören undrade om jag kanske hade hamnat fel, om jag visste att det var en yogakurs för gravida...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jättebra bok. Den har jag tipsat många blivande mammor om. Med vänlig hälsning Elisabeth, barnmorska