måndag 11 mars 2013

Hemlagad pizza

I lördags lagade vi hemlagad pizza som blev riktigt god. Nyttigare än köpevarianten blir det också på grund av mindre olja i degen (de flesta pizzerior har relativt mycket olja i degen) och mindre ost. Plus att man kan strössla på mycket egna grönsaker utan att behöva göra en helt vegetarisk variant.

Recept till degen hittade jag här, från Leila, som kavlades ut och lades i långpanna. Sedan bredde vi på tomatsås (färdig, från glasburk, pizzaanpassad) salami eller skinka (på en del), kronärtskockor, oliver, oregano, salt och peppar. Jag gjorde även ett vegetariskt hörn med bara färska tomater, kronärtskocka, röd paprika, oliver och gul lök. Därefter toppade vi med en blandning av mozzarellaost och prästost. Och så in i ugn, 200 grader i ca 15-20 min
Till detta fixade jag även hemlagad pizzasallad av ett halvt vitkålshuvud som jag rev med mandolin (perfekt för att få tillräckligt tunna strimlor, man får akta fingrarna bara) och blandade med en dressing på ca 1/2 rapsolja och 2 msk äppelcidervinäger + salt och peppar. 

Öl är gott och dricka till pizza tycker jag. Eftersom jag är gravid valde jag Carlsberg non alcoholic som jag tycker är det absolut godaste alternativet efter test av många andra äckliga alkoholfria ölsorter (och alkoholfritt vin smakar ju oftast bedrövligt, då dricker jag hellre ett gott mineralvatten).

2 kommentarer:

Spock sa...

Problemet är ju att ost innehåller massa bra näringsämnen medans vetemjöl inte gör det. Så jag skulle kanske inte kalla pizzan nyttigare.

Sen föredrar jag utan tvekan en pizza på riktig ost som mozzarella och prästost framför fejkost som många pizzerior använder.

Anonym sa...

Mmm vad gott och tack för tips på bra helgmat