måndag 23 september 2013

LCHF effektivt vid snabb viktminskning

Nu har SBU gjort en analys av flera viktminskningsmetoder och kommit fram till att LCHF är effektivt om du vill minska i vikt snabbt. SVT rapporterar här. Dock saknas fortfarande långtidsstudier men som Jonas Linblom på SBU spekulerar i kan LCHF ge sämre resultat i längden:

– En kvalificerad gissning är att följsamheten minskar med tiden, oavsett vilka kostråd som ges, säger Jonas Lindblom. 

Liksom övriga dieter. Det blir helt enkelt tjatigt att äta så enformigt i det långa loppet. 

Det här påminner mig om Stephan Rössners ord om att du kan banta genom att bara äta chips också (eller om det var geléhallon...) så länge du får i dig mindre energi än vad du gör av med.

En annan förvånande slutsats som SBU drar är att motion saknar effekt vid viktminskning, möjligtvis för att man ökar sitt energiintag/äter mer när man tränar eller för att man ligger på soffan och vilar resten av dagen efter en motionstimme (vardagsmotion/att röra på sig lite hela tiden, är viktigare).

Idag kl 15 kan du ställa frågor till Jonas Lindblom om SBU-rapporten i den här chatten.

Här följer Dagens Medicin upp med vikten av vilken sorts fett som används vid en lågkalorikost samt att LCHF kan ge hjärtkärlpåverkan.

6 kommentarer:

John H sa...

Ja men se där, LCHF är inte så illa som många har påstått... Var du har fått informationen ifrån om att LCHF skulle kunna vara farligt i längden förstår jag verkligen inte, det framgick ju i studien att den var bra på kort sikt, MEN studien var inte så lång så det finns ingen långsiktig statistik ÄN. Känns som att du greppar efter halmstrån Stina... Skulle du våga köra på LCHF själv när du har ammat klart? Det är väl den enklaste lösningen nu när du vet att 6 månader LCHF inte är farligt ;)

Stina Nordqvist sa...

John H, jo men det är ju det en stor del av debatten kring LCHF, att långtidsstudier saknas. Dessutom att det är en kost som ger negativa hjärtkärleffekter. Se tex uppdateringen ovan från Dagens medicin: http://www.dagensmedicin.se/nyheter/oklart-om-kosten-ska-vara-snal-pa-mattat-fett/?utm_source=apsis-anp-3&utm_medium=nyhetsbrev+-+DM&utm_content=unspecified&utm_campaign=unspecified

Därför vill jag inte prova LCHF själv.

Gräddkanna-Johanna sa...

Det tar sig (sa mordbrännaren)! ;-)

John H sa...

Stina, LCHF innebär inte att du ska slafsa i dig mättat fett och inget annat. Om nu det är mättat fett du är rädd för, kör på omättade fetter då. LCHF står ju främst för en radikal nedskärning av kolhydrater, fettets funktion är att tillgodose dig med energi och hålla dig mätt. Jag ska skriva ner en lista för vad du skulle kunna äta under en dag på LCHF utan överdrivna mängder mättat fett, svara gärna vad du tycker om den...

Frukost: 1-2 ägg, 1 avokado med olivolja i kärngroparna och kaffe/te.

Lunch: Ruccolasallad med rostade pinjenötter, gurka, tomater och getosttärningar, ringla olivolja över och blanda om. Eventuellt kyckling om du inte är vegetarian.

Middag/Kvällsmat: Blomkålsmos (Blomkål och tillräckligt med valfri fet ost för att göra den kletigare) med valfri köttbit till och hemgjord majonnäs. Om vegetariskt önskas, byt köttet mot halloumi.

Ty.cker du det låter som en annalkande hjärtinfarkt eller en dags stadig kost?

Abropå studien, frånvaron av mättat fett innebär fortfarande inte att det per automatik är farligt MED MÄTTAT FETT. Det är trots allt ett minskat intag av kolhydrater som gör LCHF.

John H sa...

Jag har fortfarande inte fått något svar, ska jag tolka det som att du håller med mig om att mitt förslag är hållbart?

Stina Nordqvist sa...

John H, du kan tolka det som att det här kanske inte är en blogg för dig...