tisdag 13 september 2016

Bönpasta

Stina testar: bönpasta.
Kan det vara nåt? Jag tänker spontant mer fibrer och protein. Men gott?



Jag köpte två varianter i veckan. Detta är ju inget sponsrat inlägg så ska försöka skriva neutralt. Den första varianten innehöll 30 % vita bönor och den andra 80 % gröna soja/edamame-bönor och mungbönor. Den andra varianten var även nästan dubbelt så dyr.

Jag åt båda sorterna med:
  1. Nykokt med en gnutta smör och salt 
  2. Tillsammans med sås på olivolja, vitlök, färska tomater, tomatpuré, salt och peppar + riven parmesan.
Resultat: helt ok smakmässigt. Kanske ändå att vanlig, vit pasta är godare. Det här påminner om fullkornspasta. Svårt att känna någon specifik bön/baljväxtsmak. Variant nr två med 80 % var i så fall något godare tycker jag. Och liiite nyttigare? Testvinnare i så fall, trots högre pris.

Hälsomässigt ger den här typen av pasta lite mer fibrer och protein men också mer vitaminer och mineraler (speciellt B-vitaminer, magnesium och järn) jämfört med vanlig pasta. Lite som att jämföra vanligt vitt bröd med fullkornsbröd.

Ett tips är att koka någon minut mindre än vad som står på förpackningen. En smaksak om man gillar al dente såklart men också för att det ger lite lägre GI-värde, tar längre tid för kroppen att bryta ner och du känner dig mätt längre (jag känner mig fortfarande mätt trots att jag åt den här bönpasta-lunchen för tre och en halv timme sedan.) Bönor och baljväxter i sig ger ju lågt GI-värde pga många hinnor och skal som mag-tarmkanalen behöver bearbeta. Här är ju dock hinnorna och skalen bortmixade. 

Sedan vill jag tillägga, i sann vetenskaplig anda :) att fler tester behövs och fler produkter behöver ätas för att kunna ge ett mer säkert resultat. Så sponsorer, bring it on! Skojar. Jag kommer fortsätta köpa och testa lite allt eftersom. Ett viktigt steg 2 i testandet blir ju att servera barnen och se om de märker någon skillnad. Kommer de garanterat att göra om inte annat bara för att pastan inte har den vanliga makaron-formen. (Så tips till alla tillverkare av makaroner, testa bönvarianter!)

Inga kommentarer: